Tidligere denne sommeren fikk jeg sjansen til å intervjue noen av mine tidligere klienter som…
Trenger du ny logo?
Trenger du en ny logo? Da er det mange spørsmål å svare på. Hvordan skal logoen se ut? Hvor finner man input og inspirasjon til en logo? Co-creation mellom designeres og den som skal eie logoen er selvsagt helt nødvendig etter min mening. Det er fra virksomhetens personlighet og unike egenskaper logoen skal oppstå. I boken min “Brand BoxesTM, Your 9-step process to creating a visually compelling brand” skriver jeg mye om hvordan man kan jobbe akkurat i overgangen mellom den verbale beskrivelsen av virksomheten og det konsentrerte visuelle uttrykket som en logo er. Jeg skal ikke late som om dette er lett, men heller ikke legge skjul på at det er svært spennende og lærerikt både for designeren og den fremtidige logo-eieren.
I boken finner du også et eksempel på hvordan jeg brukte tankekart da jeg “ringet inn” øyet i min egen logo.
Det finnes ferdige “logoer” å få kjøpt på alle slags bildebaser nettet rundt. Alle har det til felles at de har oppstått uten at du som ny logo-eier har deltatt med noe som helst.
2019 bød på muligheter for meg til å jobbe tett med flere som trengte en logo.
Året også bød på nye muligheter til å jobbe med bøker, noe jeg er veldig glad for, bok-orm som jeg er.
Jeg er takknemlig for å ha få tillit til å tegne en logo for et helt nytt “Publishing House”. Min editor og konstante verbale støttespiller på engelsk, Debby Kevin, avsluttet 2019 med å gjøre virkelighet av sin forlegger-drøm og etablerte sitt “Highlander Press”. Hvis du får skotske assosiasjoner, er det helt riktig. Debby —“a wee lassie” ønsker å hedre sin nasjonale bakgrunn via navnet på sitt nye forlagshus.
Her manglet det ikke på ideer til uttrykk. Vi hadde jo hele “bok-temaet” å øse fra, vi hadde ideer om gammeldagse trykkpresser, samt hele den skotske naturskjønnheten fra himmel til hav. Og selvsagt kombinasjoner av disse tingene. Dessuten er Debby forelsket i britisk 1920-look og ville gjerne havne der visuelt, om mulig.
Vi tegnet og tenkte og tegnet igjen. Det er viktig å ikke la noen kilder til inspirasjon eller informasjon stå ubrukt.
En kveld befant jeg meg i gode venners lag. Deres ferier har i en årrekke har vært tilbragt i ulike deler av Skottland og det var derfor dumt å ikke spørre; – hva tenker dere som et typisk visuelt symbol for Skottland? Og svaret kom prompte: Tistelen – Skottlands nasjonalblomst. Så åpnet det seg enda flere muligheter og jeg reiste hjem og begynte å tegne tistler. Resultatet ser du her:
Fonten som er brukt er Gill Sans. Den ble tegnet av Eric Gill i 1928, har seget inn i vår bevissthet som typisk britisk etter å ha blitt brukt av bl. British Railways, Penguin Books og BBC.
Det er ikke gitt at man er super-glad i lilla, selv om man vil ha en tistel i sin logo. Vi har derfor moderert fargen mot blått, uten at det blir noe mindre tistlete av den grunn.
Debby er superglad for sin logo, og den første boken som vil utgis med tistelen på cover og tittelblad, er ikke langt unna.
En logo-prosess gir den nye logo-eieren anledning til bevisstgjøring og refleksjon, og sikrer vedkommende et solid “eierskap” til virksomhetens viktigste visuelle symbol.
Ta kontakt hvis du ønsker å snakke om en logo-prossess for din virksomhet!
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)