Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Ditt brand er ikke din logo

Noen mennesker elsker å påpeke for meg at et brand ikke er det samme som logo.

Gjerne i en lett overbærende tone. Slik at det virker som om jeg, som har kommet til branding den visuelle veien, ikke har ofret dette en tanke før i det øyeblikket vedkommende tar ansvar og opplyser meg. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Som om jeg ikke sliter bukse-knærne mine på denne slipesteinen omtrent daglig, i mine forsøk på å veilede mennesker som vil ha en logo.

I min bok “Brand Boxes” er de 3 første kapitlene, som du må lese før vi overhode setter pen mot papir (hvis du vil jobbe med meg) utelukkende viet det “ikke-visuelle” arbeidet som ligger bak kreasjonen av en en logo og en grafisk profil. En branding bauta som jeg støtter meg på i dette arbeidet er Marty Neumeier*. Jeg siterer 3 spørsmål fra ham i det kapittelet som heter “Brand Research”. Disse spørsmålene er:

  1. Who are you?
  2. What do you do?
  3. Why does it matter?

Det siste spørsmålet er det vanskeligste og viktigste. Why does it matter?

I svaret på dette spørsmålet finner vi vårt WHY. Hvorfor vi gjør det vi gjør, hva betyr det for oss og hva betyr det for andre. Vi finner også annerledesheten. Hvorfor passer min måte å hjelpe folk på, bedre for noen enn for andre. Hvorfor skal noen velge å få hjelp fra meg framfor fra en annen som gjør nesten det samme?

Vi kan jobbe med dette og prøve å komme inn til kjernen. Det er steinhardt arbeid. Michelangelo sa:

“Hver blokk av sten har en statue inni seg og det er billedhuggerens oppgave å oppdage den. Jeg så engelen i marmoren og hugget til jeg hadde satt ham fri.”

Vi kan også sette fri kjernen i vårt brand og se det klart. Det vi finner kan beskrives verbalt. For å kommunisere det til omverdenen, eller markedet om du vil, kan du gjenta det om og om igjen hver gang du får en mulighet.

ELLER: Du kan koble kjernebudskapet ditt sammen med et visuelt symbol og lade dette med verdien av kjernebudskapet. Da vil det visuelle symbolet “snakke” på vegne av ditt kjernebudskap, på det visuelle språket, –som oppfattes fortere og huskes lenger enn ord. Dette er ikke en opplading som gjøres 1 gang! Som en elektrisk bil (tenk Tesla) trenger symbolet å bli ladet på nytt og på nytt, før det gjør nye misjons-reise. Du kan lade symbolet ved å opptre i overenstemmelse med kjernebudskapet på alle touchpoints der du selv kan være tilstede og fortelle dine historier. Når du IKKE kan være tilstede personlig, som f.eks på din nettside, I dine poster på sosiale medier eller i ditt trykkede markedsmateriell, kan symbolet være din ambassadør og kommunisere ditt kjernebudskap og fortelle dine historier for deg.

Det visuelle symbolet jeg snakker om er selvsagt en logo.

Ditt brand er ikke din logo. Men logoen din er en visuell representasjon av ditt brand. Logoen representerer den klarheten du har kommet fram til gjennom å jobbe med Marty Neumeiers enkle, men forferdelig vanskelige spørsmål: WHY DOES IT MATTER?

*Marty Neumeier: The Brand Gap. Neumeier selv tilskriver disse tre spørsmålene til Greg Galle.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 − nine =

Back To Top