Forsvinner logoen din?
Forsvinner logoen din?
Nå for tiden må vi laste opp logoen vår til allverdens online kanaler. Det er sosiale medier, selvsagt, og online learning platforms og medlemsskaps siter.
Mange steder er den plassen som er satt av for brukerens logo meget liten. Mange får en ubehagelig overraskelse. Logoen blir på en måte “borte”. Du har kanskje opplevde dette selv og sett andres logoer fortone seg som merkelige insekter på den tildelte logo-plassen. Mange steder gjengis logoen også i en rekke mindre størrelser på samme plattform, og blir til slutt liten som en mygg. Hva kan man gjøre med dette?
1. Du kan først sjekke en del ting ved selve logo-filen.
Hvis du har en detaljert logo er det viktig at den filen som du laster opp ikke inneholder en masse luft rundt logoen, for denne luften blir oppfattet som en del av selve logo-filen og blir inkludert i det som lastes opp. I slike tilfeller må logoen beskjæres, slik at bare det som er logo blir med i filen. Noen steder er det mulig å gjøre dette i opplastingsprosessen, andre steder ikke. I det siste tilfellet må logoen beskjæres i et bildebehandlingsprogram.
2. Mange bokser som er beregnet for opplasting av logoer er kvadratiske eller nesten kvadratiske. Hvis du har en logo som er veldig avlang kan resultatet etter opplastningen se ut som en lang mark.
Hvis logoen din inneholder et tydelig ikon + et langt navn, kan løsningen på dette være å droppe hele navnet i det som lastes opp, og bruke bare ikonet. Du kan få hjelp av en grafisk designer til å “skjære løs” ikonet og lage en fil av det som utnytter plassen i den tilmålte boksen bedre. Som regel vil navnet på bedriften din vises ved siden av logoen, så det er ingen grunn til at det MÅ være med i det som lastes opp.
3. Hvis du har en gammel, avlang og detaljert logo som det ikke er mulig å dele opp i ikon og navnetrekk, anbefaler jeg deg å starte fra scratch og få laget en ny logo som møter de kravene som stilles til en moderne, digital logo. Sjekk logoen din mot disse parametrene:
- Vil logoen se OK ut selv i meget små størrelser på en skjerm?
- Vil logoen miste mening hvis den må gjengis i kun én farge?
- Kan logoen splittes i deler som kan gjøre branding-jobben på egenhånd hvis nødvendig? Hvis du ikke skjønner det siste spørsmålet, tenk på NIKE. De har en logo (NIKE) en svush (ikon) som alle kjenner igjen og en tagline (Just Do It) som brukes individuelt eller i ulike kombinasjoner på tvers av all deres markedføring og produkter.
Denne illustrasjonen er fra boken min BRAND BOXES der du kan lese mer om logoer og visuell branding.
Hvis du er på LinkedIN, sjekke ut denne karusell-posten som viser hva vi gjorde med Judy Kanes logo, som også “forsvant” i mange sammenhenger.
Du kan også ta kontakt med meg for en logo-prat
Comments (0)