Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Er ditt brand usynlig?

Branding er super-hot om dagen. Det snakkes om branding overalt.

Brand-messaging, personlig branding, re-branding, branding-verdier og branding meg både her og der. Brand-messaging coacher og eksperter taler høyt og lenge om verdien av å ha et autentisk brand. Ofte er de akkompagnert av Powerpoint-slider som ikke ser ut i måneskinn.

Alle snakker om branding men ingen spør hvordan den ser ut.

Misforstå meg rett. Som jeg har påpekt i diverse fora tidligere er det ingen som er så glad som meg for at folk kommer til en erkjennelse om hva som er deres “brand”. Hvilke verdier de står for, hvilken personlighet og visjon virksomheten har. Når folk har dette på stell, blir det så mye lettere for oss å skape en troverdig visuell branding for dem. Å kunne sette ord på verdier og visjoner overfor seg selv, gjør det mulig å formidle dem til andre og oversette dem til et visuelt språk som kan gjenkjennes overalt.

Hvorfor gjenkjennes overalt? Jo fordi samme hvor sprekk-full og gjennomsyret du måtte være av ditt super-brand, er du ikke allestedsnærværende. Du kan skinne av brand-selvtillit i nettverks- og kundemøter, men du trenger også ambassadører.

Du trenger å lade et SYNLIG brand med dine verdier, slik at folk som møter virksomheten din når du ikke kan være tilstede (på alt fra ditt visittkort til nettside), opplever å møte brandet på samme måte som om du hadde vært der personlig. Dette gjelder ikke bare for enmannsbedrifter. Når virksomheten teller fler, er det desto viktigere at man samler seg bak det samme brandet og viser verden det samme ansiktet.

Jeg vokste opp med formaningen om man ikke “skulle skue hunden på hårene”. Intensjonen bak dette er velment og lett å forstå, man skulle ikke dømme folk etter utseendet. Helt greit.

Nå skal imidlertid jeg være kranglete og spørre: Hvis vi ikke skal skue hunden på hårene, hva f… skal vi da skue den på? Faktum er at vi ser det vi ser og trekker våre slutninger. Det er fortsatt slik at når noe ser dårlig ut, tror vi at det er dårlig. Det hjelper ikke at det har en brilliant branding-sjel som ingen kan se.

Med mindre din ideelle klient er blind og du tjener en målgruppe av synshemmede, vil kommunikasjonen av ditt brand alltid være visuell. Den vil være synlig for andre. Vi sier:

Se på min nettside

Se på mitt tilbud

Se på min Facebook Page

Se på min Instagram.

Ingen har et usynlig brand.

Derfor er det er betimelig å spørre; –hvordan ser det ut?

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 − two =

Back To Top