Tidligere denne sommeren fikk jeg sjansen til å intervjue noen av mine tidligere klienter som…
En skreddersydd prosess
Du har antagelig hørt uttrykket “Curse of Knowledge”? Det finnes på norsk også, “Kunnskapens forbannelse”, men jeg tror likevel den engelske versjonen er mer kjent for oss. Uansett betegner uttrykket at vi tror at det vi selv vet er alminnelig kunnskap, så vi mislykkes i å gjøre oss selv forstått. Noen ganger kan det være en god idé og ta et steg tilbake og se på din egen kunnskap fra avstand, og forsøke å formulere det du vet og det du gjør på en måte som virker vettug for de menneskene som du faktisk ønsker å hjelpe. Jeg gjør et forsøk:
Jeg jobber med hensikts-drevne entreprenører og coacher. Sammen skaper vi en visuell branding for dem. Dette betyr kort sagt at vi tar fram en logo, en fargepalett, en font (eller fler) og ofte en bilde-stil. Disse tingene utgjør den visuelle representasjonen av virksomhetens unike personlighet, verdier og visjoner. Eller sagt på norsk: Vi finner ut hvordan de skal “se ut”.
Dette kreative samarbeidet baserer jeg på metoden som er beskrevet i boken BRAND BOXES som er inkludert i alle branding-pakkene jeg tilbyr. Jeg forventer ikke at du skal løpe ut å kjøpe boka, så jeg skal gi deg en super-kort versjon.
Modulene i den turkise raden består utelukkende av “ikke-visuelt” arbeid. Her handler det om virksomhetens “story”, kjerne-budskap, unike personlighet, verdier og visjoner.
Modulene i den lilla raden handler om å oversette beskrivelsen av og beretningen om virksomheten til et visuelt språk. Det er her vi skaper en logo, finner de riktige fargene, fontene og bilde-stilen for virksomheten.
Modulene i den rosa raden handler om å ta i bruk det nye visuelle språket på de touch pointene du velger. Hva er visuelle touch points? Det er alle steder der ditt brand kommer tilsyne, og de kan være alt fra et visittkort til en nettside.
Hva er verdien av alt dette?
- Gjenkjennelse. Din virksomhet vil alltid snakke med samme visuelle stemme og vil bli gjenkjent overalt.
- Et profesjonelt utseende. Visuelle touch-points som er utformet i overenstemmelse med korrekt grafisk design, vil få din virksomhet til å se like god ut, som du selv vet at den er.
- Selvtillit. Ingenting slår følelsen av å vite at man er korrekt antrukket for anledningen. Selvtillit avler mot og handling.
Hvorfor sier jeg at denne prosessen er skreddersydd? Fordi at det handler om sam-skapende prosess der resultatet er ditt på en unik måte. Det verken skal eller vil passe til noen andre.
Comments (0)