Branding er super-hot om dagen. Det snakkes om branding overalt. Brand-messaging, personlig branding, re-branding, branding-verdier…
Har visuell branding overhode noen verdi?
Tidligere denne sommeren fikk jeg sjansen til å intervjue noen av mine tidligere klienter som på ett eller annet tidspunkt har gjennomført en visuell branding prosess sammen med meg. Jeg var nysgjerrig på å få vite mer om hvordan de hadde opplevd prosessen, sett på noen måneders eller års avstand, og lære noe om hvordan jeg kunne forbedre den. Disse samtalene var alle veldig nyttige og jeg takker de av dere som tok dere tid til å snakke med meg, –dere vet selv hvem dere er.
Mine spørsmål dreide seg om hvordan mine klienter hadde opplevd virkningen av deres nye visuelle branding. Her er to av spørsmålene:
- Følte du at den hadde innvirkning på din selvtillit?
- Registrerte du økt salg som følge av den?
Mens svaret på det første spørsmålet nærmest var et rungende JA, var svaret på spørsmål 2 mildt sagt nølende. Dette er også noe som er svært vanskelig å måle.
Det er helt greit. Det er ingen kunder eller klienter som kommer over din nettside eller annet visuelt touch point og bestemmer seg for å jobbe med deg ene og alene fordi ditt brand ser så strøkent ut. Med mindre du selger biler eller dame-mote.
Det som er viktigere er om brandets utseende er i stand til å formidle din (eller virksomhetens) profesjonelle personlighet og gi den potensielle klienten et klart inntrykk av hvordan det er å jobbe med deg, spesielt, –ikke din konkurrent som kanskje har totalt forskjellige verdier fra dine.
Den aller viktigste salgs-økende effekten av en autentisk, konsistent visuell branding for hensiktesdrevne virksomheter er imidlertid IKKE som en SALGS-plakat eller en utstillingsdukke i et vindu. Den er mindre direkte, men ikke mindre sterk. Den virker gjennom deg. Den øker din selvtillit. Ingenting slår følelsen av å være korrekt antrukket. Selvtillit skaper mot og handling.
Dette ble bekreftet av alle de klientene jeg intervjuet og ble beskrevet av dem på ulike måter:
“Jeg fikk høyere hæler.”
“Jeg tok på meg mine “big-girl pants”.
“Jeg var ikke lenger skamfull over å be folk se på nettsiden min”
“Jeg følte at dette var noe som var unikt mitt”
“Jeg kan bruke logoen min til å forklare hvordan jeg jobber!”
Dette er det jeg kaller den innvortes effekten av visuell branding. Som Nordmann er det lett å sammenligne visuell branding og tran. En tran-produsent kan ikke godt påstå “drikk dette og du vil oppleve kjærligheten”, men som et resultat av tranens effekt på din hud, ditt hår og din generelle helse og humør, kan det hende at det er faktisk er akkurat det du kommer til å gjøre!
Hvilket er den utvortes effekten.
Er du klar for å utforske den virkelige VERDIEN av en visuell branding prosess for din virksomhet? Book en gratis, uforpliktende samtale med meg i dag. Eller ring meg på +47 4137 4130
Comments (0)