I den siste utsendelsen av den norske utgaven Signs of Design gjorde jeg en stygg…
Klar for takeoff?
Jeg holdt nylig en forelesning/workshop i Karlstad sammen med min buddy Annelie Skistad. Emnet for kvelden var planlegging og gjennomføring av markedsaktiviteter. Har dette noe med grafisk design og visuell branding å gjøre, spør du kanskje?? Ja, ganske mye faktisk.
De fleste markedsaktiviteter genererer en eller annen form for VISUELLE uttrykk. Det kan bl.a være bilder, illustrasjoner eller grafikk til nyhetsbrev/presentasjoner, brosjyrer, Facebook annonser eller en Rollupp og nye visittkort til en messe. De fleste markedsaktiviteter krever at man lager noe som SYNES. Og det skal skapes og produseres. Så start gjerne bakfra. Du vet at du trenger materiellet til en spesiell dato, men før det skal det kreeres, produseres og sendes til deg!
Det har hendt at jeg har laget materiell for folk, samme dag som det må sendes til Vistaprint eller RollupKungen for print. Det er ikke OK
“å henge etter sin egen timeplan” (eller andres!), selv om mange av oss opplever at vi gjør akkurat det mye av tiden (jeg er ikke noe unntak).
Entreprenører planlegger friskt i vei, men det stokker seg ofte litt når det kommer til gjennomføringen.
I vårt workshop snakket Annelie og jeg om 2 gode råd for å klare å gjennomføre en planlagt aktivitet. Her får du dem:
1. Opprett en visuell representasjon av aktiviteten. Hvis du lager en mappestruktur på din PC med en mappe for f.eks hvert nyhetsbrev du har planlagt å sende resten av dette året, og en kalender der “nyhetsbrev-dagene” er markert med en spesiell farge, blir det ikke så lett å skippe akkurat den aktiviteten. Den finns jo allerede!
Alle ting vi KAN SE har en større sjanse til å feste seg i vår bevissthet og “bli virkelig”. Vi husker dem på en helt annen måte enn ting som vi bare har planlagt løselig. “Jeg tenkte jeg skulle begynne å sende ut et nyhetsbrev til høsten” – kan bli en tanke du går rundt med helt til jul, når det går opp for deg at “høsten” er over – for lenge siden.
2. Lag en sjekkliste. Enhver aktivitet krever at man gjennomfører mange underaktiviter og disse kan vi liste opp og krysse av etterhvert som vi får dem unna. For eksempel kan en liste for å lage en ny brosjyre, inneholde disse punktene:
1. Snakk med din grafiske designer og be om et utkast,
spør når vedkommende må ha inputten for at du skal
kunne få et utkast til en bestemt dag.
2. Brainstorm og bestem innhold og budskap, HVA skal du si?
3. Bestem størrelse og format. A5, A4 eller noe annet? 1 side eller fler? Du må justere lengden på budskapet ditt i henhold til plassen du har til rådighet.
4. Finn, kjøp eller ta bilder. Hvis din brosjyre har et stående format, passer brede panorama-bilder veldig dårlig. Don’t try to put a square peg into a round hole
5. Pass på at bildekvaliteten er bra nok for trykk. (Spør designeren)
6. Korrigér utkastet, godkjenn endelig utgave og send eller last opp en PDF av denne til trykk.
7. Velg en transportmetode som gjør at du vil få brosjyren
tilbake til deg i tide.
Man kan kimse av sjekklister, de kan virke gammeldagse. Imidlertid er det fortsatt dem vi setter vår lit til hver gang et fly skal på vingene.
Er du ready for take-off?
Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)