skip to Main Content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Størrelsen har alt å si

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg konsumerer innhold i sosiale medier i all hovedsak på mobil. En rask sjekk på nettet bekrefter at jeg ikke er alene om det. Selv om mobile telefonapparater har blitt større og større med årene, er de uten tvil mye mindre enn en desk-top-skjerm. Dette ser imidlertid ikke ut til å ha gått opp for veldig mange innholds-produsenter til sosiale medier.

Jeg skroller forbi alle poster med bilder der jeg ikke er istand til å lese innholdet fort og greit. Jeg er ikke på sosiale medier på mobil for å studere. Vil du ha min oppmerksomhet bør du snakke med store bokstaver og i klartekst. Det er overraskende mange “seriøse” aktører som sprer om seg med post-bilder der innholdet er for smått til å kunne leses. I tillegg til miniatyr-tekst, ser jeg tabeller, grafer og infografikk som sier meg NADA, fordi disse er avhengige av å bli gjengitt i store størrelser for å kunne fortelle noe som helst. I en hurtig-skrollende hverdag har vi ikke tid til å stoppe opp for å undersøke hva du egentlig prøver å si. Budskapet må være kort og klart, og da mener jeg både verbalt og visuelt. En bivirkning av å spre uleselige budskap i sosiale medier, er at du samtidig sprer klart og tydelig at du, eller de som lager innholdet for deg, ikke vet helt hva de holder på med.

Jeg mistenker nemlig at mange post-bilder blir til på store skjermer og at produsentene glemmer å sjekke hvordan de vil se ut i mobil-størrelse. Det er litt rart, for det er utrolig enkelt å finne ut av. Man zoomer bare ut i det programmet man bruker, til bildet blir omtrent så stort (lite) som på en mobil. Det er ikke nødvendig å være pixel- eller prosent-nøyaktig. Du ser ganske fort om det du har laget kommer til å overleve på en mobil-skjerm. Ta i litt ekstra i ned-zoomingen for å være på den sikre siden.

Noen fonter tåler bedre å gjengitt i små størrelser enn andre. Script-fonter er meget populære for tiden, men har en tendens til å bli grøt så fort de kommer under en viss størrelse. Og det gjør de på mobil.

Lager du selv bilder til sosiale medier, eller har du satt det bort til noen som “kan”?Uansett: still alltid dette spørsmålet før du avgjør om noe skal publiseres: “Kan dette leses på mobil?”

I tillegg til å være lesbart, skal bilde-innhold til sosiale medier selvsagt også være visuelt konsistent, eller “on brand” som det heter. Jeg kommer tilbake til dette. Følg med.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

2 + 20 =

Back To Top