skip to Main Content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

P for perfekt

I den siste utsendelsen av den norske utgaven Signs of Design gjorde jeg en stygg feil. Av en eller annen grunn kom et ord i tittelen ut med en p for lite. Det er mulig du ikke la merke til det. Jeg BURDE ha sett det da jeg leste korrektur, men oppdaget altså ikke feilen. Følgelig kom brevet ut med en skrivefeil i selve tittelen og det er jo ikke så hyggelig akkurat. Fysj og fysj!

Forholdet ble selvsagt ikke oversett. En mangeårig leser ringte ganske straks og gjorde meg oppmerksom på feilen. Nå er det lite man kan gjøre med en feil i et nyhetsbrev som allerede har blitt sendt, så jeg kunne ikke annet enn å love dyrt og hellig at jeg skulle være mer etterrettelig i min korrekturlesning i framtiden. Vedkommende var imidlertid også litt snurt over å ikke finne mitt telefon-nummer i selve brevet. Han hadde lest det på sin telefon og savnet en telefon-link som han kunne bruke når han umiddelbart ville gjøre sin feil-melding til meg. Slik fikk jeg altså vite om enda en mangel ved min utsendelse, i samme slengen. Takker og bukker.

Hvorfor skriver jeg om dette? Fordi det illustrerer en risiko vi møter dersom vi ønsker å spre et budskap. Min pasjon og misjon er å skape større bevissthet om viktigheten av grafisk design og visuell branding i all kommunikasjon. Jeg vil at virksomheter skal SE LIKE GODE UT, som deres eiere vet at de er. Derfor dundrer jeg på med nyhetsbrev, bloggposter, LinkedIN-poster og annet der jeg kan komme til orde. Jeg prøver å passe på at alt dette er prikkfritt og perfekt til enhver tid, men det vil selvsagt forekomme glipper. Som nå. Bør det stoppe meg?

Angsten for å komme ut med noe som mindre en PERFEKT, kalles Perfeksjonsparalyse. Det stopper mange i å sjøsette prosjekter som f.eks nyhetsbrev, nettsider, en konsistent tilstedeværelse på sosiale medier, kurs man ønsker å skape eller bøker man har båret på lenge. Tenk om det ikke blir perfekt?

Best å vente. Jeg er sikker på at du kan nikke gjenkjennende til dette?

Perfeksjonsparalysen er meget effektiv og skaper en nedadgående spiral av ikke-avgjørelser som er avhengig av hverandre og biter seg selv i halen. Jeg observerer at dette også gjelder visuell branding.

Mange tenker nok: En gang i den store framtiden når jeg er helt klar i min visjon, har formulert min misjon og mine tilbud til markedet, har laget ferdig kurset mitt og formulert en krystallklar strategi for sosiale medier, DA skal jeg hyre en profesjonell designer og få alt dette til å se helt supert og profesjonelt ut. I mellomtiden (årevis) hangler jeg av gårde med det jeg klarer å få til i Canva, Word og Powerpoint, med den hjemmelagede logoen på. Jeg ser at folk blir litt glass-aktige i blikket og drømmer om den dagen de har råd til å investere i en full visuell branding prosess fra A til Å.

GOD NYHET: Det behøver ikke være slik. Du kan bestemme deg for å bryte inn i denne sirkelen og bare starte et sted. NÅ.

Jeg har i det siste hjulpet folk lage bedre e-bøker, justert litt på nettsider, foretatt en ansiktsløftning av et nyhetsbrev, laget en mal for poster til sosiale medier eller gjort et redesign på en sliten og umoderne logo. Eierne føler stor lettelse over de tingene som blir fikset og det stopper den nedadgående sirkelen og gir inspirasjon og energi til å ta fatt på neste ting.

Dersom du ønsker å ta en prat om hvordan jeg kan hjelpe deg å starte et sted, kan du bestille en fri samtale her:

Ja, jeg vil starte

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nineteen − two =

Back To Top