skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

Noen andre bruker brandet ditt! – og det er helt OK

someone else is using your brand

Som grafisk designer lager jeg veldig mange ulike visuelle uttrykk for folk. Det kan være alt fra det minste visittkort til store saker som plakater og rollups. Nesten alle som jeg lager noe for, er engasjerte i hvordan det ferdige resultatet kommer til å se ut. Det er kjempefint, eierskap og engasjement er veldig viktig for et godt resultat.

Når det kommer til HVORFOR folk vil at deres materiell skal se ut på en spesiell måte, kan vi ofte være litt uenige. Jeg erfarer at mange ikke klarer å konvertere fra rollen som den som opplever til den som skal sørge for opplevelsen.
Hva mener jeg med dette?

Jeg skal forsøke å forklare. Verken tittelen designer, grafisk designer eller webdesigner er beskyttede yrkestitler. Dette har et par alvorlige konsekvenser:
Nummer 1: Hvem som helst som eier en Mac (eller PC) kan i prinsippet sette i gang å lage “grafisk design” for andre, og kalle seg designer.
Nummer 2: “Alle” føler at de med like stor rett som en som ER grafisk designer, kan ha en veldig bestemt mening om hvordan en ting bør se ut. “Alle” kan jo designe, vel?

Alle designer en rekke ting i livene sine. Man kjøper klær til seg selv som man liker, kler på sine barn ditto, fixer og ordner med ting i hagen og innreder sitt hjem, som man liker det! Det er KLART at vi alle har rett til å mene noe om hva vi synes “ser pent ut”.

Helt enig. Men i alle de tilfellene som jeg nevner her, er det VI SELV som skal bruke resultatet og ha glede og nytte av det. Vi innreder våre hjem slik at det skal føles godt for oss selv å bo der, at vi kan kose oss i de omgivelsene vi har skapt.

Når det gjelder den grafiske designen vi “innreder” vår markeds-kommunikasjon med er det ikke vi selv som er den endelige brukeren. Det er vår kunde eller potensielle kunde.

Grafisk design er IKKE hjemmeinnredning.
Grafisk design er kommunikasjon.

Kommunikasjon er å få andre til å oppfatte hva vi prøver å si.

Her er noen viktige forutsetninger for at dette skal kunne skje:

  1. La budskapet snakke visuellt til brukeren og det du vet at hun liker. Da mener jeg bilder, farger og fonter
  2. La budskapet handler MEST om brukeren, slik at han kjenner seg igjen
  3. Strukturér tekst og bilder på en måte som fremmer kommunikasjonen, ikke hinderer den.
  4. Ivareta gamle og velprøvede regler for typografi og layout som øker lesbarhet og mulighet til å ta til seg helheten på en effektiv måte.

Å sette seg i brukerens sted, gå med hans sko, er en øvelse i empati.

Kommunikasjon skjer alltid på brukerens premisser.
Det er alltid NOEN ANDRE som bruker brandet ditt,
– og det er helt OK!

Hanne Brøter kaffepause

Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × three =

Back To Top