Tidligere denne sommeren fikk jeg sjansen til å intervjue noen av mine tidligere klienter som…
3 tips for selvtilliten
Godt Nytt År!
Det er den tiden igjen. Tid for nyttårsforsetter og fornyelse. Når det gjelder den personlige siden av denne saken, er de fleste av oss veldig bevisste. Vi er meget opptatt av vårt utseende og helse. Men hva med virksomheten? Tåler den en nærmere granskning i speilet?
Her er 3 tips som kan gjøre det lettere for virksomheter av alle størrelser å se seg selv i speilet med større selvtillit. Husk at det vi ser i speilet er det alle andre (dvs. potensielle kunder & klienter) ser hele tiden.
1. OPPRYDDNING:
Jeg har en bloggpost som heter Julerengjøring blant touch-pointene. Hvis du ikke rakk å ta en rydde-kaste-runde i blant virksomhetens touch points før jul, er NÅ alltid den beste tiden! Gå gjennom virksomhetens visuelle touch points (kontaktpunkter) og luk ut ting som ikke lenger viser virksomheten slik som du/dere ønsker at den skal bli sett. Dette er spesielt viktig for virksomheter som har vært i gang en god stund, som ikke har hatt en visuell profil-guide (brand bok/ grafisk profil) å støtte seg på og der ingen har hatt et overgripende ansvar for hvordan virksomheten har sett ut på digitale flater eller på trykk.
2. ANSIKTSLØFTNING:
Mens du rydder, kommer du til å finne ting som ikke kan eller bør kastes, men som trenger en ansiktsløftning. Ting endrer seg fort rundt oss i denne verden. Selv når man følger en visuell profil-guide (brand bok/ grafisk profil) kan det trenges visuell fornyelse. Er det samsvar mellom det som tilbys og hvordan det ser ut? Farger og fonter kan tåle tidens tann, men presentasjonsmåte og bildemateriell kan kanskje trenge en oppdatering for å virke tidsmessige? Dette betyr ikke at hele brandet må endevendes. Eksempler her kan være: enkeltsider på et nettsted, header og bilder til sosiale medier, maler for nyhetsbrev og produktark/flyers.
3. STØRRE ENDRINGER
Du kan komme til å innse at enkelte deler av profilen kan trenge en mer dyptgripende forandring. Mange virksomheter har vært i gang siden lenge før internet eller digitalisering så dagens lys. Mange har logoer som ble tegnet på en tid da bruksområdene for en logo var helt andre enn dem vi må forholde oss til i dag. Jeg ser skrekkelig mange eldre logoer der ute som kunne trenge en “bli ny” prosess for å tilpasse seg de kravene som gjelder for en moderne logo. Konsistens er dog ryggraden i visuell branding. Selv om logoen tegnes på nytt, kan man finne visuelle elementer som kan videreføres, slik at man kjenner igjen virksomheten også i en ny-tegnet logo.
1. Utgangspunktet – en upraktisk og gammeldags logo.
Etter min mening krever det sin kvinne eller mann å sjonglere med 2 ulike fonter i en og samme logo, her har man til overmål 3, –og har ikke lykkes.
Fonten Brush som er brukt i ordet “Gilbert” ble skapt i 1942 og ble brukt av reklamebransjen til den var helt tynnslitt utpå 60-tallet. Den har gått solid ut på dato og signaliserer i dag kun at tiden har gått fra brukeren.
Fonten har flere ganger i nyere tid kommet langt opp i kåringer over “værst tenkelige font” og er med andre ord ikke noe man ønsker å assosiere seg med. Logoens bredde gjør at den ikke egner seg for gjengivelse i profilbilder eller mindre flater på nett, den ser ut som et langt, merkelig insekt.
2. FORSØK PÅ FORNYELSE. Hva kan vi ta med oss? Et karakteristisk trekk ved logoen er de to bokstavene G og J som skjærer ned i og deler den tykke fargede linjen. Å gjenskape dette i den nye logoen vil (mer eller mindre bevisst) minne betrakteren om den gamle logoen. Selvsagt videreføres den CYAN signal-fargen. Å korte ned navnet til bare “Gilbert” og sette det direkte over ordet TOOL (som fortsatt står med “store bokstaver”) har gitt logoen en mer kompakt rektangulær form som passer godt inn et sirkulært profilbilde, gjør at logoen tar opp mindre plass i bredden og blir lettere å plassere i en kontekst. En negativ versjon øker bruksvennligheten.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)