Jeg har hatt gleden av å jobbe med Märit Torkelson i Vertskapet Norge i en…
Julerengjøring blant touchpointene.
Jeg snakker mye om visuelle touchpoints, eller berøringspunkter, som de skal kalles på norsk. Hva er dette? Det er alle steder ditt brand er synlig i markedet.
I gamle dager, hvis du hadde en logo, var mye gjort. Man puttet logoen på et brevpapir og et visittkort og var ferdig med det.
I dag er visuelle berøringspunkter talløse. Vi lager materiell for nett, for trykk, PDF-filer og Powerpoint-presentasjoner og vi lager stash som klistremerker og T-skjorter. Vi er involvert i mange online aktiviteter, som krever at vi laster opp profilbilder og covere. Bare tenk på sosiale medier.
Nylig laget jeg et Pod Cast Bilde for en klient. Dette berøringspunktet var totalt ukjent for bare få år siden, på samme måte som en rekke andre. Av dette kan vi lære at det viktig å holde styr på nye og gamle touchpoints og kvalitetssikre at de “holder brand”. Vi ønsker selvsagt å være visuelt konsistente og gjenkjennelige på tvers av alle markedsmaterialer.
Det KAN være en god idé med en liten jule-rengjøring blant touchpointene før et nytt år. Da må du forberede deg på å identifisere og støvsuge hvert eneste hjørne av din tilstedeværelse, både offline og online. Hvis du har vært i virksomhet noen år, kan det hende at du finner ut at du er visuelt representert langt flere steder enn du egentlig var klar over.
Alle berøringspunkter må dokumenteres fysisk. Hvis du har et stort bord å jobbe på er det fint, enda bedre er en vegg eller whiteboard.
- Publiserte og trykkede materialer hentes ut fra skuffer og skap og henges på veggen. (inkludert visittkort, brevpapir, anbudsmaler, fakturamaler, prislister, produkt-blader og brosjyrer)
- Print ut PDFer, Powerpoint-maler og andre ting som er i grenseland mellom trykk og digital.
- Ta skjermdumper av digitale plattformer som sosiale medier og nettsider, print dem ut og heng opp.
- Hvis du har digitale plattformer for coaching eller undervisning, ta en skjermdump av dem også
- Bilder som du har postet til din Facebook Business Page eller på Instagram skal også med i kolleksjonen, de er utvilsomt visuelle berøringspunkter.
I korthet; print det hele! Det er lett å glemme eller overse et touchpoint eller to. Be andre om hjelp til å huske alt sammen.
For at de visuelle berøringspunktene skal være de beste ambassadørene for ditt brand, må de se visuelt konsistente ut, være “on brand” og ha en profesjonell utforming. Når du har alle dine touchpoints samlet foran deg, er det lett å se de som ikke holder mål og krever at du tar aksjon.
Bruk dette som en anledning til å bestemme om du ønsker å videreføre din tilstedeværelse i alle kanaler, eller om noen berøringspunkter kan droppes fordi de ikke lenger stemmer med din markedsstrategi. Når alt kommer til alt, er det jo DET visuelle berøringspunkter er; nemlig deler i din markedsplan.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
This Post Has 0 Comments