Jeg har hatt gleden av å jobbe med Märit Torkelson i Vertskapet Norge i en…
5 tips for bedre e-bøker og lead magnets.
Har du noengang falt for fristelsen til å laste ned en gratis e-bok, en såkalt lead magnet? Det har jeg, mange ganger. Du må selvsagt “betale” for boken ved å gi fra deg din e-post adresse, slik at utgiveren kan få deg inn på sin e-post liste og kan sende deg nyhetsbrev, tilbud og andre ting, av større eller mindre interesse for deg. Jeg gjør jo selv dette. Kanskje er grunnen til at du får SIGNS OF DESIGN nettop at du en gang valgte å laste ned MIN e-bok. Da håper jeg du ikke ble skuffet.
Det blir jeg nemlig ofte selv når jeg laster ned andres “e-bøker”. Det har liksom blitt “lov” å framstille e-bøker visuelt som om de skulle være tykke, innbundne bøker med støvomslag og hele pakka. Jeg kaller dette for glossy glam-covers. Når det som åpenbarer seg bak nedlastningslinken viser seg å være en ganske dvask 4-5 siders Wordfil, uten antydning til design eller branding, for ikke å snakke om illustrasjoner, kjenner jeg at mister mesteparten av den lese- og lærelysten som fikk meg til å laste ned boken in the first place.
Hvis du har laget eller tenker på å lage en lead magnet i form av en e-bok, har jeg disse tipsene til deg:
1. La det være så stor grad av realisme som mulig mellom hvordan boken framstilles på nettsiden din og hvordan den ser ut i virkeligheten. La format og proporsjoner være de samme og ikke framstill boken din som den skulle være en 300-siders fagbok med harde permer.
2. Microsoft Word er en digital skrivemaskin, IKKE et layout program. Be en grafisk designer om å formgi boken din for deg i et profesjonelle layout program som f.eks Adobe InDesign.
3. Hvis du har verktøy, metoder eller strukturer i den tjenesten du tilbyr kunder/klienter – la din grafiske designer hjelpe deg med å visualisere disse på en enkel og visuelt tiltalende måte og la henne få kodene til dine profilfarger slik at hun kan bruke dem i grafikken. Dette vil gjøre den visuelle framstillingen unik for deg og din tjeneste.
4. Vurdér formatet. Lese på skjerm eller printe? Å vise en hel A4 side på en skjerm, spesielt på små laptop-skjermer, vil som regel gjøre skriften meget liten og vanskelig å lese. Selvsagt kan du zoome in, men det er frustrerende å måtte skrolle innenfor en og samme side i en PDF, fordi Acrobat reader har en tendens til å hoppe til neste side når du kommer til et visst punkt nede på siden. (Jeg har akkurat lest en e-bok på 200+ sider på skjerm, og ble drittlei av å måtte skrolle tilbake for å få lest den nederste tredjedelen av forrige side.)
Hvis du har grunn til å tro at din lead magnet først og fremst kommer til å bli lest på skjerm, bruk et liggende/bredde-format. Dataskjermer er i breddeformat og viser én liggende A4-side i hvert skjermbilde. I et liggende format vil tekstlinjer som går over hele bredden av formatet, bli alt for lange for komfortabel lesning. Bruke 2/3 av sidebredden til en tekst-kolonne og bruk den siste 1/3 av siden til illustrasjoner, grafikk eller sitater. Eller bare luft, så får siden puste.
5. Spar på blekket! Det er fristende å lage sider og ikke minst covere, med fargemettede bilder eller store ensfargede bakgrunner i gilde farger. PDF-formatet er meget godt egnet til å gjengi sånt på skjerm. De bakbelyste skjermfargene (RGB) er strålende å se på – på skjermen. Når slike covere og sider blir skrevet ut, blir de redusert til en våt klut av matt farge og printeren tømmes raskt. Hvis du har grunn til å tro at din e-bok kommer til å bli skrevet ut og lest med highlighter eller blyant i hånd, lag “lette” sider og covere som ikke tømmer klientens printer for blekk.
Hvis du planlegger å skape en lead magnet som ser profesjonell ut, med grafikk og illustrasjoner som er utformet bare for deg, gi meg et vink. Jeg hjelper deg veldig gjerne med å spre ditt viktige budskap!
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)