Jeg har hatt gleden av å jobbe med Märit Torkelson i Vertskapet Norge i en…
Det er en glede å kunne presentere…
Ja, jeg synes alltid det er morsomt å presentere, og får jeg lov, kan jeg snakke om mine fagområder i timer. Ganske ubeskjedent kan jeg si at jeg svært ofte får veldig positive tilbakemeldinger på mine presentasjoner. Jeg har sikkert kommet inn i en god sirkel. jeg liker å forberede presentasjonene og gleder meg til å fremføre dem.
Å lytte til andres presentasjoner er dessverre ofte mindre morsomt. Alle kjenner sikkert på nåværende tidspunkt til begrepet “Death by Powerpoint”. Hvorfor blir presentasjoner en lidelse? Av en rekke grunner. En av de vanligste er at presentatøren ikke klarer å skille mellom en presentasjons-slide og et dokument. De gjør i praksis ikke annet enn å lese opp det som står på sliden
Mennesket er genetisk innstilt på å ta i mot informasjon både via hørsel og syn.
Via øret mottar vi verbal informasjon på en auditiv måte, vi hører hva andre sier til oss. Via øyet mottar vi informasjon på en visuell måte.
Både når vi leser tekst og når vi ser på bilder.
Det blir imidlertid kræsj når vi prøver å lese en tekst, samtidig som noen snakker til oss. Vi kan altså enten lese eller høre – ikke begge deler på en gang. Lytting og lesing er to sanseaktiviteter som ikke kan foregå samtidig. Hvis du ikke tror meg, kan du prøve å snakke med noen som leser en SMS!
I det siste har jeg sett eksempler på at presentatører har hørt om dette og lært at de ikke skal fylle sine slider med ord, men framføre budskapet verbalt og overlate det visuelle innholdet til slidene.
Dessverre har mange misforstått dette totalt og kjører slider som ser ut som forsiden på et ukeblad eller infløkte “bildemontasjer”.
Disse inneholder en masse visuell STØY. De er like skadelige for konsentrasjonen som en slide fylt med ord.
Tilhørerens øye (dvs. hjernen) får det travelt med å “lese” seg gjennom det visuelle innholdet og hører ikke hva du sier.
Her skjer det mye på en gang! Selv om det ikke finnes et eneste ord på denne sliden, vil tilhørernes hjerner få det travelt med “å lese” seg gjennom informasjonen. Det kan gå på bekostning av deres konsentrasjon om hva du forsøker å formidle til dem, verbalt.
Det du viser på en slide skal støtte det du sier. Det skal tilføre en ny dimensjon av forståelse til det verbale budskapet. Det skal gi tilhøreren en AHA-opplevelse.
Trenger du hjelp til å gjøre din presentasjon til en visuell erfaring som gjør at folk
vil få med seg MER av det du sier og huske det lenger,
er det bare å ta kontakt.
Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com.
Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)