For snart et år siden lanserte jeg Broter School of Design. En liten, men svært…
Opplæring etter yoghurt-metoden.
Dette er et “nyhets-reise-brev” fra Oppsal i Oslo, Norge,
hvor jeg befinner meg en liten uke.
Reisingen gjør det litt vanskelig med nye video-innspillinger, men det skal fortsatt handle om video.
I de siste 5 nyhetsbrevene mine har jeg delt små videoer med deg.
Disse er kostnadsfrie kortkurs der jeg underviser i grafisk design og visuell branding.
I meget små porsjoner. Jeg bestemte på forhånd at disse videoene ikke skulle være lenger enn 5 minutter, for at folk skal ha sjanse til å kunne se på dem i en pause eller når det passer innimellom andre ting.
Jeg har lært masse av dette selv og hatt det veldig moro.
Å bestemme et tema og forsøke å holde presentasjonen innenfor en så kort tidsramme er en morsom utfordring. Presentasjonen må være logisk og ha “hode og hale”, selv om tiden er kort og publikum er ukjent med emnet.
Som ekspert er det lett å gå i fella når man skal forsøke å formidle en utfordring innen eget fag, til folk som kanskje ikke engang har reflektert over at den finnes. Har du noengang fått en ekspertforklaring på noe, latt som du forsto hva vedkommende egentlig sa, og gått derfra like klok? Jeg har.
Det finnes nemlig noe som heter “Curse of Knowledge”. Det er når man tror at alt man vet er like innlysende for alle andre som det er for en selv. Jeg tror alle lider av dette til en viss grad og at det generelt gjør undervisning og kommunikasjon mindre effektiv enn det kunne ha vært.
Det er ikke så lett å sette seg i mottagerens sted,
men det er morsomt og helt nødvendig.
Jeg kaller denne tilnærmingsmåten “Yoghurt-Metoden”.
Hva, spør du sikkert, betyr dette?
Det spurte jeg også om første gang jeg hørte uttrykket.
Jo, svarte vedkommende, som jeg dessverre ikke husker hvem var, Yoghurt Metoden er for folk som “må ha det inn med teskje”. DET er jo kanskje ikke så veldig pent sagt, men la oss ikke ta på vei med én gang, men snu dette til den meget positive måten å se på formidling, som Yoghurt metoden egentlig representerer.
Hva ligger i begrepet?
– det som skal fortæres er vanligvis ikke mer et lite beger fullt av nyttige,
velsmakende og ganske mettende greier.
– man tar det inn i små skje-fuller.
Dette stiller store krav til formidleren. Min erfaring er at da jeg tok video i bruk og kunne VISE det jeg forklarte, SAMTIDIG som jeg forklarte det, gjorde dette undervisningen mer effektiv og det var mulig å få sagt det nødvendige i løpet av den korte tiden jeg hadde til rådighet.
Grafisk design er selvsagt et visuelt fag og mye av det er nesten ikke mulig å beskrive bare med ord. Illustrasjoner er helt nødvendig, og med “levende visualiseringer” som virkemiddel er det plutselig lett å vise akkurat hva man mener.
Man kan gjøre de RIKTIGE tingene mens folk ser på.
Det sies at bilder, selv uten å være animert, forstås mye raskere og huskes mye lenger enn hvis det samme konseptet blir beskrevet bare med ord. Vi liker også å se hvordan noe gjøres, før vi prøver selv. Jeg har stor tro på animerte forklaringer både i undervisnings- og kommersiell sammenheng.
Grafisk design er sikkert ikke det eneste faget eller virksomheten som kan gjøres mere forståelig ved hjelp av en animert, visuell fremstilling. Hva med ditt eget fag og din egen virksomhet?
Selger du en idé eller konsept som det er vanskelig å beskrive bare med ord?
Hva med å VISE dem istedet?
Bilder og animasjon gjør det lettere å få folk til å forstå og bli interessert.
Jeg hjelper deg gjerne med å brainstorme ideer til en instruksjons- eller salgs-video,
og utarbeide en animert film som forklarer din idé eller konsept.
Selvsagt i din visuelle profil!
Ta kontakt hvis du ønsker å ta en virtuell kaffe-pause og snakke om video!
Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)