I den siste utsendelsen av den norske utgaven Signs of Design gjorde jeg en stygg…
Ut i verden på egenhånd…
Hvis det er noen foreldre der ute som leser dette, er jeg sikker på at dere kan dra kjensel på den følelsen av “avmakt” som rammet oss når vi for første gang sendte noen alene til skolen, ut på den første sommerjobben, til studier i utlandet eller på militærtjeneste. Så snart vår baby er ute på egen hånd, er det lite vi kan gjøre for dem der de er. De må klare seg på egne vinger, samt det vi måtte ha klart å pakke av verdi i deres bagasje.
Denne følelsen sitter jeg alltid med når jeg sender noen ut i verden med en fersk logo og visuell profil. I ryggsekken finnes instruksjoner og formaninger fra meg. En såkalt “Brand Book”, eksempler og maler, en liste med bestemte visuelle virkemidler. Det kan for eksempel være noe slikt:
- Vi skal bruke fonten Montserrat
- Vår brand farge er lilla. Koder: CMYK: 75 • 80 • 0 • 0, WEB: #5d4fa1
- Vi skal bruke troverdige fotografier fra kontor-miljø
Dette høres flott ut. Nå bør vel den visuelle kommunikasjonen bli konsistent og “on brand”? Ta en titt på dette:
Å ha bestemt hvilke virkemidler som skal brukes er ikke nok, man må også vite hvordan man skal bruke dem. Som du kan se, er virkemidlene de samme i begge disse eksemplene. Originalen er tatt fra virkeligheten (anonymisert av meg) og det som mangler i utførelsen av den, er grunnleggende kunnskap om grafisk design.
Det er mange fallgruber. Det er etterhvert så mange steder vi skal være tilstede med vårt visuelle brand, og “maler” er absolutt ikke brukbare overalt. Praktisk grafisk design i hverdagen er å bruke kunnskapen og ferdighetene innen faget til å løse de faktiske utfordringene som til enhver tid foreligger. Det dukker stadig opp nye flater i det digitale landskapet, der et budskap må være “on brand”, lesbart og tilpasset det aktuelle formatet, dette kan for eksempel være nyhetsbrev, e-post signaturer, headinger til sosiale medier eller nye flater vi ikke har hørt om enda.
Hvis du har investert i en visuell profil og er usikker på hvordan du skal forvalte denne verdien, finnes det hjelp. Forestill deg at du kan senke skuldrene, slutte å kaste bort dine fakturérbare timer på ting du ikke kan. Du kan konsentrere deg om det som er din spesielle kompetanse i virksomheten og vite at din visuelle tilstedeværelse blir ivaretatt på en faglig måte og med stor empati. Du vet at din baby er i de beste hender.
Ta kontakt hvis du ønsker å ta en prat om en pakke som dekker ditt behov
Din virtuelle
in-house designer,
Hanne
Comments (0)