Da jeg var liten lurte jeg ofte på hvordan alt innholdet i en avis kunne…
Brandede bilder for sosiale medier
Bilder er veldig populære på den sosiale webben og får flere likes og delinger enn rene tekst-oppdateringer. Det er både morsomt og nyttig å lage bilder til sosiale medier. Disse kan inneholde sitater, tips og triks fra din bransje, snapshots fra ditt kontor/verksted eller møter med klienter (hvis de gir tillatelse) arbeid utført for klienter, kurser eller eventer du deltar i og alt mulig som du måtte kunne tenke deg å dele, som gir følgerne dine et innblikk i hva du driver med og gjerne kan gi dem litt hjelp eller nyttig informasjon.
Husk å brande disse bildene, så de kan gjenkjennes som dine når de dukker opp i andres tidslinjer. Bruk ditt brands farger i tekster, bakgrunner og grafiske elementer og ha alltid din logo plasert på samme sted i bildet, klart, men diskret. Nå er det fint at du har versjoner av logoen din i bare én farge, slik at du kan bruke den “ton-i-ton” med innholdet eller bakgrunnen i bildet forövrig. Ha også gjerne med url’en til din hjemmeside i bildene. I de fleste sosiale medie kanaler kan ikke bildene linkes til annet enn en større utgave av seg selv, men du har jo gjerne også en post-tekst som følger bildet og du kan linke til din nettside i den teksten. Du kan bruke brandede bilder på Facebook, LinkedIN (vær profesjonell!) Twitter, Pinterest og Google plus.
Vær oppmerksom på de ulike størrelsene som gjelder på de ulike kanalene til enhver tid. Disse kan du alltid finne ved å google etter dem. Hvis du bruker de samme størrelsene og formatene i alle kanaler, vil bildene bli beskåret til den gjeldene størrelsen på respektive kanal. Du må enten leve med det og anta at folk vil klikke på bildet for å se hele, eller lage bildene i den størrelsen som kanalen krever. Dette kan ta litt tid, så bestem deg på forhånd hvilke kanaler det er viktig for deg å være tilstede i. Velg de kanalene der du vet at du med størst sikkerhet kan treffe din utvalgte målgruppe, eller ideelle klient. Vær visuelt konsistent der du velger å være tilstede.
Hvordan dine brandede bilder på sosiale medier er utformet, sier mye om din virksomhet. Du kan godt planlegge litt og lage en stil-manual eller mal for dine bilder, dette gjør dem også mindre tidkrevende å lage. Hvis du har forskjellige kategorier bilder kan disse ha litt forskjellig “look” innenfor den overliggende brandingen. Inspirasjons-sitater kan ha en stil og fotografier fra din virksomhet eller produkter kan ha en annen.
Hvis du ønsker å annonsere, f.eks på Facebook, ved hjelp av dine brandede bilder, vær oppmerksom på kravene til hvor lite tekst et bilde kan inneholde før det vil påvirke spredningen av din annonse. Du kan sjekke dette i Facebook før du publiserer dem.
Sjekk også ut størrelsene for ulike typer annonser, som kan være forskjellig fra et alminnelig post-bilde.
Her er en link til en liste med verktøy som du kan bruke til å lage bilder. Ikke gå helt amok og gjør ALT som er mulig bare fordi det er mulig! Tenk på kjernbudskapet og ditt brands personlighet og stil, – og planlegg for konsistens.
Lykke til med dine brandede bilder!
Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)