Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Kampen om førstesiden

Da jeg var liten lurte jeg ofte på hvordan alt innholdet i en avis kunne få plass så nøyaktig. Det var aldri sider uten innhold og det kom heller aldri dumpende i postkassa en ekstra avis-side med det man ikke hadde fått plass til. Senere i livet har jeg jo forstått at denne presise utnyttelsen av innhold og format skyldtes at noen hadde planlagt og redigert innholdet, slik at det gikk akkurat opp med den plassen som var disponibel. Snedig.

Å redigere innhold betyr å ta noen avgjørelser om hva som er viktig og mindre viktig og bestemme hvilken plassering det skal ha. Vi strukturerer innholdet, som vi sier. Dette er nødvendig for alle typer innhold. En bok har kapitler med titler, undertitler og avsnitt. En avis har sider og seksjoner for nyheter, sport og kultur, blant andre. En nettside har sider med ulikt innhold og hver enkelt side har sin struktur.

På nettsider er det første en besøker ser “førstesiden”, “front-page” eller “hjemmesiden”, kjært barn har mange navn og førstesiden er virkelig ettertraktet, –det er  “prime digital real estate”.

Hvis du jobber i en større organisasjon kan du ha deltatt i, eller vært vitne til en (til tider) noe spisset diskusjon om “hva som skal på front”. Alle avdelinger synes at “deres” innhold er det viktigste og kjemper innbitt for en plassering sentralt på forsiden. En slik silo-tenkning er muligens et symptom på identifikasjon med et felles mål og strategi for virksomheten?

Som solo-prenør må man utkjempe denne kampen med seg selv, men det handler like fullt om strategi. Man må vite hva som er viktigst å kommunisere først. Blant alt det du kan tilby, alle tanker og argumenter du har for at mennesker skal bruke dine tjenester, må du ta noen valg og bestemme et hierarki, en struktur for presentasjonen. Du må ta noen avgjørelser om plassering og presentasjon, som er i overenstemmelse med strategien for din virksomhet.

Hva har dette med grafisk design å gjøre, spør du sikkert? Alt. Grafisk design er det fremste verktøyet i verden for visualisering av struktur. Grafisk design kan ikke foregå før det foreligger en struktur å visualisere, men NÅR den finnes, tilbyr grafisk design en mengde visuelle virkemidler som kan gjøre strukturen enda tydeligere og mer iøyenfallende. Men strukturert innhold kommer først.

Dette er krevende, så klart. Jeg opplever at potensielle nettside-eiere går i “lydløs” når det blir snakk om innhold. Ønsket om “å ha” en nettside er lettere å omfavne enn tanken på å skulle fylle den med strukturert, meningsfullt innhold. Man møter seg sjøl i døra og må ta noen strategiske avgjørelser.

Jeg har opplevet å bli bedt om “ å designe” sidene, bare, mens nettside-eieren jobber med innholdet, som om grafisk design på web skulle være en slags “paint by numbers” aktivitet. Designeren lager boksene, nettside-eieren fyller dem?

Muligens skyldes denne misforståelsen av hvordan webdesign virker, at potensielle nettside-eiere bruker mye tid på å “se på maler”. Markedsføringen av WordPress-temaer er fulle av fristende mockups og dummies, der layouter “blir fyllt” med flott innhold. I praksis gjør vi dette helt omvendt. Når strukturen er bestemt og vi ser hvordan innholdet sorterer seg inn i ulike deler, formgir vi delene og presenterer dem med tydelighet, og layouten kommer tilsyne. Vi har verktøy til det.

Henger innholdet på nettsiden din over deg som en tung, mørk november sky? Det er hjelp å få. Ofte kan andre se sammenheng og struktur i ditt innhold bedre enn deg selv. Andre kan stille dumme spørsmål på vegne av en uinformert potensiell besøker til din nettside. Andre kan oppdage når du byr på mer informasjon enn det en bruker trenger, eller mindre.

Andre kan være solo-prenør kollegaer, bekjente eller venner. Andre kan også være din grafiske web-designer som kan bringe til bords masse erfaring fra innholds-strukturering og visualisering.

Hvis du ønsker å ta en prat om strukturering av innhold for nettsider eller andre publikasjoner, bruk knappen under.

Struktur? Ja, takk.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 − two =

Back To Top