skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

Er nettsider kunst?

Webart

Liker du å se på kunst?
Det gjør jeg, – kanskje mer enn mange. Har du besøkt et kunstmuseum, galleri eller utstilling og lagt merke til den ene personen som sitter på en benk midt i rommet og GLOR på bildet foran seg? Hun som sitter der når du kommer inn og som sitter på akkurat samme sted når du er ferdig med din runde i rommet og går ut igjen? Det kunne vært meg.
Jeg kan falle i staver over et kunstnerisk uttrykk og aldri bli ferdig med å se. Heldigvis har jeg alltid god tid når jeg skal se på kunst.

Når jeg ser på nettsider, for å finne noen som kan hjelpe meg med et eller annet, har jeg derimot ikke tid til å falle i staver over visuelle uttrykk.
Hvis det som møter meg på en nettside er et stort stemningsbilde uten annen tekst enn “velkommen til oss”, “start her” eller lignende, blir jeg irritert. Jeg er ikke på kunstutstilling. Hvorfor gjemmer tilbyderen av en verdifull tjeneste kjernetilbudet sitt bak ett bilde? Ett stort stemningsbilde, uansett hvor pent det måtte være, sier meg NADA om hvorvidt jeg har kommet til ett sted der jeg kan få den hjelpen jeg søker.

Jeg tror mange som lager nettsider blir ganske “hjemmeblinde”. Særlig entreprenører og pasjonerte gründere er så INNSATT i sin egen greie, at de tror at deres forretningsidé er like klar for alle andre som den fortoner seg for dem selv. Det er ikke tilfelle. Vi trenger å få VITE.
Hvordan havner jeg første gang på din side? Gjennom en nettadresse på et visittkort? Gjennom et Google-søk? På tips fra andre? Uansett VET JEG IKKE like mye om hva du driver med som du vet selv. Og jeg trenger å få det forklart, FORT, på en måte som fanger interessen min og gjør at jeg blir på siden din lenger enn de 3-5 sekundene som vi vet at det tar før jeg springer i vei til noen andre. Begriper jeg ikke hva du gjør og hvordan dette kan hjelpe meg, finner jeg noen andre som kan VISE meg det.
Er jeg motstander av bilder? Nei, selvsagt er jeg ikke det.
Det gamle utsagnet om at et bilde kan si mer enn 1000 ord, er fortsatt gyldig. I markedskommunikasjon er imidlertid kombinasjonen av RIKTIG bilde og SPISSET tekst som gjør susen. Det er fordi de kommuniserer på hver sin måte til oss. De utfyller hverandre og forsterker hverandre. Jeg prøver å vise dette i bildeserien under, der jeg har skjult først teksten, så bildet på denne hjemmesiden til PawEdu:

 

En vakker, trist og ensom hund er et blikkfang, men hva handler det om her?

Teksten alene er ikke nok til å engasjere meg…

Jeg får gåsehud av virkningen av teksten og bildet sammen…

Når jeg går hjem fra museet, etter å ha sittet i en time og sett på det samme bildet, tar jeg med meg alle tankene, ideene og assosiasjonene som kommer til meg mens jeg sitter der og glor. Dette tankegodset er bare mitt og tjener bare meg. Kunstneren, som kanskje tilogmed har vært død i mange herrens år, hadde ingen tanke for at hans visuelle uttrykk skulle føre til noen bestemt adferd fra min side.

En hjemmeside, derimot, har en helt klar hensikt! Call to action!
Vi som har hjemmesider, bruker dem til å komme i kontakt med kunder,
folk vi kan hjelpe eller informere. Vi vil påvirke deres adferd. Vi vil at de skal bli på siden vår, lese mer, finne det de leter etter og tilslutt ta kontakt med oss eller kjøpe noe. Ettersom vi ikke kan forvente at de vil sitte i en time å glo på nettsiden vår,
må kommunikasjonen skje kjappt og effektivt.

Det er i sannhet en kunst å lage gode hjemmesider,
men gode hjemmesider er ikke kunst.

Tre ting som jeg synes er viktig når jeg ser etter ting på internett:

1. La meg kjenne med en gang at jeg har kommet rett.
Jeg trenger noe. Jeg er på utkikk etter noen som kan hjelpe meg, enten det er med en tjeneste, en vare eller informasjon.
Du kan hjelpe meg. La det være krystallklart fra første stund,
så jeg ikke gir opp og leter videre ett annet sted.

2. Jeg ønsker å handle med folk jeg liker og tror jeg kan stole på.
Overbevis meg om at menneskene i din organisasjon er slike folk.

3. La det være lett for meg å finne akkurat de tingene på din nettside som angår meg. Jeg vil slippe å pløye meg gjennom masse informasjon som er beregnet på andre målgrupper, før jeg finner “mine” ting.

It is a challenge to know where to start, if you want to work with the visual branding and graphic design for your business. Let’s have a talk on Skype or telephone to see how I can help you, starting at the point you’re at right now. I am curious about what you have to say. There is no cost for this call. Book a call by sending me an e-mail on: hanne@yourbrandvision.com

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one + 16 =

Back To Top