Jeg har hatt gleden av å jobbe med Märit Torkelson i Vertskapet Norge i en…
Bruker du ikoner?
Ordet IKON kommer opprinnelig fra det greske ordet eikenai, som betyr “likhet” eller “bilde”.
Vi kjenner betydningen av “ikon” både fra den ortodokse kirken, som religiøse bilder og fra populærkulturen i betydningen “idol”.
Ikoner kom til grafisk design og visuell kommunikasjon via computer-faget der de er små symboler som representerer ulike funksjoner. Nå er ikoner overalt, fra forpakninger til appene på din telefon. Som hieroglyfene i det gamle Egypt danner de sitt eget bilde-språk, som baserer seg på likhet og felles visuell forståelse. Noen ikoner har blitt generiske.
Hvis du ønsker å bruke ikoner i din visuelle kommunikasjon har du noen valg. Man kan få kjøpt samlinger av ferdig-lagede ikoner på stock-photo baser som Istockphoto m.m. Utfordringene med disse ikonene er:
- Det kan være vanskelig å finne ikoner som helt presist beskriver og kan representere ditt innhold. Enten det er en tjeneste, et kurs eller et produkt. Husk at den opprinnelige betydningen av ordet ikon er “Likhet”. Hvis folk må gjette på sammenhengen mellom innhold og ikon, vil ikonet gjøre kommunikasjonen vanskeligere, ikke lettere.
- Selv om du finner en ikonsamling der du kan bruke noen av ikonene, må du lete i andre samlinger for å finne resten. Noen ikon-makere har merket seg dette behovet og har laget ikoner i samme stil til mange forskjellige bransjer og fagområder. Fortsatt kan det være at du ikke finner samlinger i samme stil som dekker ditt behov. Ikke bland ikoner fra ulike samlinger/stiler. Det lager bare visuell støy og forteller verden at du ikke aner noe om betydningen av å være konsistent.
- Du kommer ikke til å være alene om ikoner som kjøpes fra baser, og har ingen garanti for at konkurrenten ikke dukker opp dagen etter med de samme ikonene.
Den gode nyheten er at ikoner kan tegnes spesielt til deg og din virksomhet og være bare dine. Fordi du er velkommen til å bidra til den prosessen, kommer du til å få ikoner som er skreddersydd til ditt behov, og trenger ikke nøye deg med “nesten likt” fordi du ikke finner noe som passer 100%. Ikonene skapes i dine profil-farger og bli en selvsagt del av din visuelle branding.
Hvis du ønsker å ta en prat om ikoner og hvordan du kan bruke dem i din virksomhet, la oss ta en prat om det. Du kan booke en kostnadsfri digital kaffepause på Zoom, her.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)