Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

7 tips for pene og lettleste nyhetsbrev.

Holder du kontakt med folk via et elektronisk nyhetsbrev, eller planlegger du å gjøre det?

Uansett hvilken e-post service du bruker er det en del ting som er godt å vite, og jeg har samlet noen av dem her for deg:

1. Epost er et html-basert format som vi ikke kan kontrollere utseendet 100% på. Det programmet du bruker til å skape e-posten skriver en HTML-kode, som blir lest inn av den e-post klienten, (Google-mail, Mac-mail, Outlook eller andre) mottageren bruker for å lese e-posten. Dessverre er e-post klientene ikke helt enige om hvordan koden skal tolkes. Derfor kan du aldri være helt sikker på hvordan brevet vil se ut i mottagerens postkasse.

2. Gjør det enkelt. En måte å unngå ulike tolkninger av e-postens html, er å gjøre brevet så enkelt som mulig. Unngå tekst i kolonner, mange ulike fonter og tekst-omløp, dvs at tekst skal legge seg rundt et bilde.

3. Når du lager en mal for nyhetsbrevet, velg en bredde i pixler som skal være den samme i hvert brev. La tekst-blokkene ha bare én kolonne, men bruk gode marger, så ikke teksten “sprenger” ut tekstboksen. Margene i dette nyhetsbrevet er 40 pixler på hver side. (hvis du leser dette i bloggen kan det se litt anderledes ut)

4. Bilder kan ha den samme bredden, dvs. at de legger seg helt ut i kanten på brevet. Dette gjør at de også fungerer fint som skiller mellom ulike avsnitt i brevet. Hvis du lager bilder med hvit bakgrunn som inneholder andre grafiske elementer som sitater, instruksjoner eller flere små bilder, la bildet ha de samme margene som textblokkene, så innholdet i bildet følger kanten på teksten over og under

5. Fonter. E-post programmene har bare noen få fonter å velge mellom. Bruk den fonten blant disse, som du kjenner representerer personligheten i din virksomhet best og hold deg til den konsekvent. Mine nyhetsbrev har vært skrevet med Trebuchet i årevis, fordi Open Sans som jeg bruker ellers, ikke er tilgjengelig i mitt e-post program. Hvis jeg plutselig hadde begynt å bruke en annen font ville du helt sikkert lurt på om det faktisk var JEG som skrev.

6. Del teksten i flere kortere avsnitt. Det er slitsomt å lese tekst på skjerm. Mer luft i tekstbildet gjør teksten lettere å lese, forstå og huske.

7. Bruk dine profil-farger og bildestil i bildene. Husk visuell konsistens. Det skal være et visuelt slektskap mellom ditt nyhetsbrev og andre visuelle touch points, som f.eks websiden din eller Facebook-kontoen. Dette er spesielt viktig i headeren, som er det første folk ser. Her kan du også bruke profil-fonten din. Fordi dette er et bilde, og fonten er “frosset” inn i bildet som pixler – ikke tekst – spiller det ingen rolle hvilken font du bruker.

Ta kontakt hvis du trenger hjelp til å komme i gang med nyhetsbrev.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

thirteen + 6 =

Back To Top