Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Typografiske Smykker

Sitater er veldig populære. Ikke bare i e-bøker og presentasjoner, men også på nettsider og spesielt i sosiale medier. Jeg synes det er litt underlig, når folk lager og bruker sitater, at det later til at de glemmer at de ikke skriver teksten på en gammeldags skrivemaskin. Vi er jo i dag helt frie til å skape eller designe sitater på hvilken måte vi vil for å få dem til å bli behagelige å se på.

I moderne programvare for typografi, kan vi la linjer starte og stoppe der vi finner det meningsfullt ut fra teksten og visuelt tiltalende.

Typografisk smykker

Jeg ser på sitater som små “ordsmykker” ikke bare på grunn av deres innhold, men også fordi de kan bli designet slik at deres form og typografi støtter deres utsagn.

Se på setningen(es) mening og la linjene falle i henhold til meningsinnholdet, så langt det er mulig. La de skrevne linjene etterape rytmen i et sitat som blir hørbart, verbalt framført.

Det ER mulig å få til pene resultater i sitater ved å bruke høyre- eller venstrejustert tekst, men dette kan være litt krevende for en person som er typografisk uøvet. Det er mye sikrere å bruke en sentrert løsning. Det vil gi en pent balansert gruppe som kan plaseres f.eks i margen på en e-bok eller sentrert på en Powerpoint-slide eller sosial media post.

La sitatet være 2 eller 3 linjer, ikke bare 1. En lang linje i midten, støttet av 2 kortere linjer over og under, vil ofte se velbalansert ut, men la meningsinnholdet i teksten bestemme dette. Det er ingenting regler som er “hugget i sten”, bokstavelig talt, når det gjelder sitater. Bruk øynene og prøv å få til en sjarmerende liten gruppe av ord; et typgrafisk smykke.

instruks for sitat

Fra løpende tekst til designet sitat:
Øverst: Her en tekst som bare har blitt skrevet rett fram uten noe forsøk på design.

Nederst:

  • Sentrér teksten.
  • Brekk linjene i henhold til meningsinnhold og flyt i teksten.
  • Kursiv ser ofte bra ut i sitater. Prøv å bolde teksten litt for å få den til å stå ut på siden som en egen enhet.
  • Hold linjer sammen. Sitater krever litt mindre linjehøyde enn løpende tekst.
  • Hvis sitat-tegnene i den fonten du bruker, se kjedelige eller rare ut, lån noen fra en annen font. Sitat-tegn kan ofte være enten for store eller for små. Justér størrelsen på dem uavhengig av den øvrige teksten. Bruk øynene.
  • Navnet på den siterte personen (hvis det skal med), er ikke en del av selve sitatet og skal ikke settes på samme måte som det. Prøv å få til en kontrast til selve sitatet:
    –  “Store bokstaver” vs. “små”
    –  Regulære, rette bokstaver vs. kursiv
    –  En annen “farge” på fonten, i dette tilfelle en annen grad av svart. (Text: 90% svart, opphavsperson: 50% svart). Eller bruk ditt brands farger.

Lykke til med sitat-designingen!

Hanne Brøter kaffepause

Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × four =

Back To Top