skip to Main Content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Design og dekor

Er det noen som husker at vi spurte “frøken”om lov til å “pynte” når vi hadde en skrivelekse? Da mente vi om det var lov å tegne blomster og border rundt og mellom tekstlinjene, så norsk-leksene ofte tilslutt så mer ut som Babylons Hengende Hager enn som tekst. Det var girlandere, rosenknopper og ikke minst hjerte-border av alle slag. 
Min lærer sa langtfra alltid “ja til pynting” og det var nok fordi hun med rette antok at en del av oss brukte mer tid på å dekorere teksten enn på å skrive den, – eller ihvertfall sjekke den for skrivefeil!

Om denne pyntepraksisen i barneskolen har betydd noe for vår voksne forståelse av grafisk design, skal være usagt. Men faktum er at mange ikke klarer å skille mellom “dekor” og “design”. De tror at grafisk design er noe man klæsjer på en tekst helt til slutt. Som et klistremerke. Hvis teksten ikke fyller et helt ark, kan vi jo f.eks sette inn et bilde eller en morsom “clip-art”-figur? En blomst eller blad, et snøfnugg hvis det er vinter’n eller en artig hare til påske?

MEN: Grafisk Design er IKKE dekor. Det er ikke “pynt”.

Ordet “design” har utallige mer eller mindre presise betydninger i moderne språk.

Vi snakker om “designer-møbler”, “designer-solbriller” og for ikke å glemme “designer-vesker”, som de var de eneste av sine slag som faktisk har blitt designet, noe som er bare tull, så klart.

Ordet design betyr hensikt, intensjon eller plan.

“To do something by design” betyr ikke at du omgir deg med en masse dekor, men at du gjør noe overlagt, med hensikt og etter en på forhånd uttenkt PLAN. Bytt ut ordet “design” med plan, og du får begrepet Grafisk Planlegging.

Grafisk Planlegging er nødvendig for visuell kommunikasjon på alle flater uansett størrelse og format. Den grafiske planleggingen kan ikke klistres på på slutten av prosessen, men må gå hånd i hånd med den verbale planleggingen. Et budskap skal skrives og utformes for den påtenkte flaten, enten dette er en webside, en annonse i avisen, en brosjyre eller et visittkort. Du må se på flaten først, avgjøre hvor mye innhold det er plass til. Med “innhold” menes både tekst og informasjon i form av bilder. Når vi vet hvor mye plass vi har til rådighet, kan vi starte den grafiske planleggingen for å sikre at vi utnytter flaten på best mulig måte. Hensikten med grafisk planlegging er å tydeliggjøre budskapet, så leseren intuitivt oppfatter det vi ønsker å si.

Grafisk Planlegging kan sammenlignes med arkitektur.

Arkitektur handler ikke først og fremst om utsmykkingen av et hus, men med om hvordan man utnytter husets grunnflate på en mest hensiktsmessig måte i forhold til husets funksjon.

Grafisk planlegging er en viktig del av din markedsføring og en viktig del av din branding. Desktop-publiserings-programvaren du bruker, som f.eks Canva eller Indesign, inkluderer imidlertid IKKE opplæring i grafisk planlegging. Vil du skape noe selv, er du ute helt på egenhånd.

Derfor har det blitt slik at jeg oftere og oftere ser meg selv som en “grafisk coach” for mine klienter. I tillegg til å VÆRE din grafiske designer, ønsker jeg nemlig å LÆRE deg mest mulig om grunnleggende  grafisk design, slik at du selv kan DESIGNE dine egne utrykk, – ikke DEKORERE dem!

Grafisk Planleggingsmøte?

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seven − 1 =

Back To Top