skip to Main Content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Hva forteller din logo?

Da jeg gikk på skolen for grafisk design lekte vi mye med ulike grafiske virkemidler for å se hvor de tok oss. Jeg elsket å drodle med en-bit figurer som kunne leses på mer enn 1 måte.

Når jeg fikk til et morsomt resultat, kom jeg på en eller annen tenkt virksomhet som figuren kunne passe til, så jeg satte et navn til figuren og kalte den en “logo”. Dette er veldig morsomt, men helt på trynet som logo-prosess betraktet, fordi den begynner med HVA JEG KLARER Å LAGE, for å finne (eller finne opp) en virksomhet som passer til det jeg har laget.

Logo-prosesser i det virkelige livet er fullstendig omvendt. Man begynner med virksomheten og lager et ikon som passer til den. Som kan “forklare” hva bedriften gjør og står for. Som logo-eieren kan identifisere seg med og være stolt av å eie. En logo som alle vet hva betyr, og som har høy symbolverdi. Det er logo-eieren og den grafiske designeren som sammen finner og tilfører den ønskede symbolverdien. Det er ikke så lett for andre “å se” denne siden av en logo, hvis man ikke vet om den. Kraften finnes først og fremst i vissheten om symbolverdien hos logo-eieren selv.

Jeg skal ikke late som om en slik prosess ikke er krevende – det er krevende og tar noen ganger ganske lang tid. Det krever engasjement og sam-skaping fra logo-eieren. Vedkommende kan ikke levere en brief og dra på jordomseiling i 2 måneder og kommer tilbake til en ferdig logo. Han/hun må mene og tenke. Noen ganger går man 2 skritt fram og 3 tilbake. Det er dette engasjerende og sam-skapende arbeidet som bygger eierskap til den ferdige logoen.

Når man betrakter det ferdige resultatet, skal jeg gladelig innrømme at jeg noen ganger i mitt stille sinn lurer på hvordan og hvorfor vi har brukt så lang tid på å komme fram til det? Kompleksiteten i sluttresultatet ligger imidlertid ikke først og fremst i den grafiske formen. Nøytralt sett kan to grafiske objekter i seg selv se nesten helt like ut, men bety helt ulike ting for sine eiere.

Sammenlign for eksempel mitt logo ikon med min klient Reginas logo-ikon. Begge består grafisk sett av 3 sirkler inne i hverandre. Det er ikke til å komme fra. Tenk deg at Regina og jeg sitter sammen med våre logo-ikoner og spiser is (felles lidenskap). Så lander det et romskip fra planeten Figura, der innbyggerne bare har evnen til å SE FORM, ikke symboler.

Planet-boeren stirrer på Reginas logo og min logo og spør:

– hvorfor har dere helt like logoer?

– Det har vi vel ikke, sier jeg.

– Jo, sier han. –Din logo består av 3 sirkler og Reginas logo består av 3 sirkler.

Og det er jo sant. Mine sirkler danner et øye, et symbol som er sentralt for min virksomhet, som handler om visjon – altså synsevne, både bokstavelig talt og i overført betydning. Hennes sirkler danner en model ut fra hvilken hun kan forklare sin coaching metode KLARHEIT VON INNEN. “Klarhet innenfra”. Vi vet hvilke historier og verdier vi har ladet våre respektive symboler med, de eksisterer først og fremst i vår bevissthet og gir energi til vår kommunikasjon med andre. Dette vet ikke Figuristen og han er ikke i stand til å se det, for han ser bare form.

En logo-prosess har 2 hovedresultater: En grafisk form og en identitet.

En grafisk form som har nada å gjøre med din virksomhet, kan du kjøpe fra en stock-photo bildebank eller på Fiverr. Det finnes tusenvis av designere der ute som gjør det samme som jeg gjorde på skolen; –leke med morsomme former og håpe å finne bedrifter som passer til dem. 

Identitet, eierskap, historiefortelling og selvtillit kan bare oppstå i samskaping mellom logo-eieren og en grafisk designer i en autentisk logo-prosess.

Logo-prat?

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen − eleven =

Back To Top