Da jeg var liten lurte jeg ofte på hvordan alt innholdet i en avis kunne…
Hva skal du med en nettside?
HVA SKAL DU MED EN NETTSIDE?
Det er en helt alminnelig oppfatning i våre dager at “alle” må ha en nettside. Jeg får ofte spørsmålet “kan du lage en nettside til oss?” Javisst kan jeg det, sier jeg, – hva skal den inneholde?
Da blir det som regel ganske stille og jeg forstår at budskapet, dvs. hva nettsiden skal si, ikke har vært like klart og påtrengende, som selve ønsket om at den skal finnes. Det er imidlertid liten vits i “Å HA” en nettside, hvis du ikke på forhånd har definert dens oppgave og budskap.
Mange virksomheter trives fortsatt best med en ganske udigital strategi for å komme i kontakt med nye kunder. De nettverker, treffer kunder på jobb hos andre kunder og foretrekker direkte menneskelig kontakt. Helt greit. Kanskje skal deres nettside bare være en slags utvidet digitalt telefonkatalog, der mennesker de har truffet, går inn for å bekrefte det inntrykket de allerede har fått og finne kontaktinfo?
Andre virksomheter har helt andre behov for innhold på web. Nettsiden skal kanskje formidle et omfattende budskap, vise ulike produkt-pakker og ha løpende publisering av innhold, som f.eks en blogg?
“Å lage en nettside” begynner derfor IKKE hos en visuell designer.
En nettside er et manuskript, på samme måte som en bok. Man har noe på hjertet og dette budskapet må formes først. Vi aldri sett at noen lager omslaget og illustrasjonene til en bok først og så fyller inn med noe “passende tekst” etterpå?
informasjon.
Struktur er en morsom og nyttig utfordring. En bok har kapitler.
En nettside har “sider”.
Budskapet du skal formidle handler sikkert om ulike områder innenfor et større område som du er ekspert på. Å lage en struktur er å rydde i det du vet, slik at det blir like klart for andre som det er for deg.
Ikke alt kan være med, og ikke alt kan være på første side. Da jeg var liten lurte jeg mange ganger på hvordan det hver dag kunne være plass til alle nyhetene i én avis? Nå har jeg lært at noen i avisen velger ut det vi skal få se 🙂 Det redigeres! Plassen er begrenset, spesielt på forsiden. Det er derfor ingen aviser bruker hele første side til å skrive “Velkommen til vår avis”…
Det er viktig at du får sagt det du skal, men det er enda viktigere at du sier det som brukeren ønsker å få greie på.
“Å lage nettsider” lyder i manges ører fortsatt som noe av det mest teknisk kompliserte man kan holde på med. HTML-koder og kryptiske scripts passerer for ens indre blikk. Faktum er at å lage en hensiktsmessig nettside er noe av det minst digitale i hele verden. Ta fram blyant og papir. Bestem hva nettsiden skal gjøre for virksomheten og hva slags innhold som kreves for det. Bestem omfanget av innholdet. Del det inn i passende deler etter emne. Hvilke kategorier/menypunkter/sider trenger du?
Lag en super-enkel prototyp på liggende A4 ark. Du kan laste ned et eksempel her. Print ut og skiss i vei.
Viktig: Dette er IKKE en visuell skisse, det er en skisse som viser struktur.
Når innholdet er ferdig skrevet og strukturert kan det bygges en nettside av det, der man selvfølgelig tar i bruk alle de visuelle virkemidlene som ens visuelle branding krever; logo, farger, font og bilder i en spesiell stil (bildemanér).
Synes du dette høres vanskelig ut? Jeg hjelper deg gjerne med å strukturere ditt budskap, når du som ekspert på eget område har kommet fram til hva det er du vil si.
Og med det visuelle, selvsagt:)
Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)