Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Er din bedrift på vei ned eller på vei opp?

I den vestlige kultur leser vi fra venstre mot høyre. Dette er så hard-kodet i våre hjerner, at vi ikke tenker mye på det. Leseretningen påvirker imidlertid også hvordan vi oppfatter at ting “beveger” seg, selv om et bilde er statisk.

Dette er verdt å tenke på når vi bruker bilder og illustrasjoner i markedsføring og annen kommunikasjon. Å velge bilder som går i feil retning kan sende ut signaler som er helt motsatt av det vi ønsker.

Har du for eksempel en virksomhet, program eller kurs i flere “trinn” som skal hjelpe folk OPP, f.eks gjennom forbedret helse, personlig utvikling eller en business boost, og ønsker å illustrere dette med en trapp, må du passe på at trappa går den riktige veien!

I dette bildet går trappen til venstre ned (den følger leseretningen) og trappen til høyre går opp (av samme grunn). På samme måte virker vår innprogammerte leseretning på objekter som vi forventer bevegelse fra. Bilen til venstre er på full fart ut i verden, mens bilen til høyre er på vei hjem.

Retning er viktig både i bildebruk, illustrasjoner, informasjons-grafikk og logoer.

Dersom du har spørsmål om retning i bilder og grafisk design, ta kontakt, så hjelper jeg deg i riktig retning!

Her noen tanker om retning i en logo:
https://yourbrandvision.no/holder-din-logo-vann/

Hanne Brøter kaffepause

Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × two =

Back To Top