skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

Dreaming of a red Christmas

På denne tiden av året skriver jeg gjerne en bloggpost/nyhetsbrev om fargen rød. Det er selvsagt fordi den fargen på denne tiden omgir oss uansett hvor vi ser. Jeg er veldig glad alle hvite nyanser som omgir oss (ihvertfall på min del av kloden). De er kalde og vi trenger den røde varme fargen. Kanskje er det derfor julen har blitt rød.

Som visuell branding ekspert vil jeg minne om hvilken enestående illustrasjon den røde julen er på hvordan et fenomen kan ta helt og fullt eierskap til en farge. Julens sjefsdesigner har gjort en glimrende jobb, det er ikke tvil om at vi nå om dagen er omgitt av JUL.

Resten av året deler den røde fargen imidlertid sin betydning i vår kulturkrets med noen andre fenomener. Rødt er kjærlighetens farge, men betyr også FARE og STOPP. Tilhengere av fotballklubben Liverpool vil antagelig si at julen skal være glad nok som fikk låne deres farge i desember…

Mange lurer på om farger har en absolutt psykologisk betydning. Jeg synes man skal være veldig forsiktig med å påstå det, selv om internettet flommer over av fargerike info-grafikker der de enkelte fargene blir tillagt en eller annen absolutt psykologisk betydning. Det viser seg at hvordan det enkelte mennesket opplever farger er en blanding av personlige og kulturelle preferanser. Det siste betyr f.eks at fargen rød som i vesten betyr jul, har helt andre betydninger i andre land og kultur-kretser. I Kina er rødt den tradisjonelle fargen for brudens klær, mens i Ghana og Egypt representerer rødt sorg og død.

Hvis du skal velge en farge for ditt brand/virksomhet, ta først en kikk rundt deg og se på de fargekonvensjonene som gjelder i din kulturkrets. Velg om du vil bruke dem til din fordel, slik at du ikke ufrivillig havner i “feil farge”. Hvis rødt er JUL, er nemlig “billig” ofte GUL. Hvis du selger tjenester eller varer av høy kvalitet, verdi og pris, ønsker du ikke å se ut som NILLE.
Motsatt kan du velge å gå på tvers av fargekonvensjonene for å skille deg ut, som f.eks det eneste ROSA regnskapsbyået. (Hvorfor har ingen gjort det? “ROSA REGNSKAPER” – det ville ha vært lett å huske i skauen av regnskapsbyråer med nesten likelydende navn som ber om å bli glemt!)

Farger er uansett alltid interressant. I dag lastet jeg ned et “whitepaper” fra ACADEMIA ved navn “A Year of Color”, fordi jeg trodde at jeg skulle finne litt inspirasjon til denne post. DET gjorde jeg sikkert, I MENGDER, det viste seg at dokumentet inneholdt en “leseliste” med artikler om farger, sett gjennom ulike tematiske briller, som det antagelig vil ta ikke bare ett, men adskillige år å lese. Så nå har jeg tips til fargerikt lesestoff en stund framover.

Trenger du å brainstorme eller kaste ball om tanker og ideer til fargebruk for din virksomhet, hjelper jeg deg gjerne. Ta kontakt for en kostnadsfri 30 minutter virtuell kaffepause!

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 + thirteen =

Back To Top