Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Din logo: ditt viktigste ikon

Etter mitt forrige nyhetsbrev om ikoner, fikk jeg en respons fra en leser. Det er alltid veldig hyggelig når noen tar seg tid å svare eller kommentere på mine nyhetsbrev, og det som var ekstra hyggelig med akkurat denne responsen var at det var en klient som skrev: 

Dette var en bra sak, hva med å lage en oppfølger om logoen/ikonet til Valdmanis&Co?
Da ser leseren tydeligere hvordan du tenker og hvorfor det er smart å jobbe fra scratch istedenfor å kjøpe “ferdig” logo fra noen som kverner den ut fra en maskin.

Dette er jo musikk i mine ører. Tusen Takk, Edgar!

Jeg tegnet en logo til Valdmanis & Co for ett års tid siden. Forskjellen på et ikon og en logo er graden av ansvar. Mens et ikon skal ta ansvaret for å representere en funksjon, et produkt eller en tjeneste, skal en logo ta på seg oppgaven med å representere hele businessen din. Derfor er det så viktig for en logo-maker å få vite mest mulig om virksomheten som skal få ny logo. Eller sagt på en annen måte; derfor er det så viktig at den som skal ha ny logo, klarer å definere for seg selv og andre hva som er kjernen i det han driver med. Det sier seg selv at en logo IKKE kan ta opp i seg alle egenskaper ved en virksomhet – det hadde blitt en “logo-tegneserie” 🙂 Man må velge noen nøkkelord som representerer helheten.

For Valdmanis & Co var disse ordene: nettverk og synlighet. Edgar er Norgesmester i nettverking og hjelper mennesker å synliggjøre seg selv via skikkelige LinkedIn-profiler, –så det henger på greip.

Vi lagde 6 ulike utkast som ble vurdert av Valdmanis & Co. På oppfordring viser jeg dem, og deres medfølgende kommentarer fra meg, slik at det kommer fram hvordan vi tenkte i hvert av tilfellene.

Jeg gir alltid mine logo-forslag et passende navn, for at oppdragsgiver lynfort skal oppfatte hvilken knagg jeg har hengt utkastet på. Noen ganger er det plass til litt humor, også!

Vi hadde noen overlegninger oss i mellom og noen eksterne synsere ble også invitert inn. Imidlertid: uansett hvilket logo-forslag jeg eller andre måtte mene er det “beste”, er det den nye logo-eieren som skal og må velge. Det er han eller hun som skal leve med logoen, føle eierskap til den og kunne stå inne for den.

Den varianten som ble valgt ble justert litt og satt i omløp.

Her ser du logoen i bruk:
https://yourbrandvision.com/project/edgar-valdmanis/
https://www.linkedin.com/company/valdmanis-co/?viewAsMember=true
https://www.edgarvaldmanis.no/

Hvis du trenger hjelp med en ny logo hjelper jeg deg gjerne! Book en kostnadsfri virtuell kaffe-pause så vi kan prate om din logo.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

13 − 2 =

Back To Top