skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

Å se rødt

å se rødt

Å SE RØDT
litt sesongbetont fargelære.

Vi er snart inne i desember, – den røde fargens måned! Andre farger har riktignok kommet til i julepaletten etterhvert. Gull og sølv er fast følge til alle julefarger. Imidlertid tror jeg ingen i vår vestlige kultur kan tenke på jul uten å se og “oppleve” fargen rød for vårt indre øye. “Jule-perfeksjons-presset” fører desverre til at fler og fler også
“ser rødt” i en litt annen betydning i førjulstiden, men stort sett tror jeg at “julens røde følelse” oppleves som koslig, varm og nær. Dette er ikke bare i kulturell og sjelelig forstand. Vårt fysiske sanseapparat opplever rød farge som “nærmere” betrakteren enn andre farger.
Blå er den “fjerneste” fargen, den som ligger lengst bak i synsfeltet. Dette er nyttig å vite hvis vi f.eks skal legge en bakgrunnsfarge i et visuelt uttrykk. Prøv og se. Det er vanskeligere å få bakgrunner med rødt i til å se ut som de virkelig “ligger bak”. En blå jule-bakgrunn plasserer seg pent i bakgrunnen helt av seg selv.

Det vestlige julefenomenet EIER fargen rød, vi kjenner julen igjen på fargen. Man kan si (hvis man har litt glimt i øyet) at julens sjefsdesigner har gjort en strålende jobb med den visuelle brandingen. Jul er ikke til å ta feil av. Dette kan man jo også trekke mye nyttig lærdom av, hvis man vil. Her handler det om visuell konsistens for alt det er verdt, og når det gjelder julen, er det jo ikke rent lite, som vi vet.
KOMPLEMENTÆRFARGER

I fargelæren finnes begrepet “komplementær” farge. Lett forklart er en farges komplementære farge, dens “motsatte” farge.
Den komplentære fargen til rød er grønn, en farge som også brukes veldig mye til jul. Komplementære farger fremhever hverandre godt og brukes ofte sammen. Det er imidlertid en fallgrube i komplementær fargebruk som det er nyttig for alle å vite om. INTERFERENS.

Plassert ved siden av hverandre, uten å være adskilt av hvitt (eller andre farger) begynner komplementære farger å slåss om ditt øyes oppmerksomhet. Der de møtes, dannes det en “kant” som “hopper” i øyet og er veldig ubehagelig å se på. Dette er interferens. Pass derfor på nå i adventstiden, hvis du bruker rødt og grønt ved siden av hverandre. Ikke utsett din bruker eller leser for interferens, det bidrar ikke til førjulsstemningen!

komplementærfarger

“Hovre” over bildet for å se komplementærfargene i fri dressur. Det er viktig å unngå slike feller som dette. Farger er viktig i hverdagen og i visuell branding spesiellt. Nøl ikke med å ta kontakt hvis du ønsker å drøfte farger eller andre elementer innen din visuelle branding med meg.

Hanne Brøter kaffepause

Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × five =

Back To Top