Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

En font sier mer enn tusen ord…

Typografi

Før desktop-publishing fantes, for ca 30 år siden, var det ikke mange som gikk rundt og snakket om “fonter”, hvis de ikke var grafiske designere eller typografer. Fonter var noe som ble brukt til å sette tekst i aviser, bøker, reklamemateriell og andre “trykksaker”. Eftersom denne aktiviteten var forbeholdt spesielle yrkesgrupper, var det ingen grunn til at vi andre skulle gå rundt å tenke på hvordan bokstaver så ut på trykk.

Noen av oss skrev brev på skrivemaskiner, og i så fall var vi vel sjeleglade bare vi traff riktig tast, så vi slapp å bruke korrekturblekk eller begynne på nytt.
Da de personlige komputerne kom inn i hverdagen, endret dette seg drastisk. Særlig for de som valgte å bruke MAC. Steve Jobs hos Apple hadde fra starten fortståelse for betydningen av korrekt typografi, og ønsket å gjøre den tilgjengelig for mac-brukere. Dette gjorde MAC til det selvfølgelige valget av digitalt verktøy for grafiske designere.

Steve Jobs om typografi

Det vi forstår med ordet “font” i dag, er et sett med bokstaver, tall og spesialtegn som er skapt (tegnet) på en slik måte at leseren tydelig kan se at de hører sammen og er del av en større helhet som følger en spesiell grafisk stil. Selv om vi har 29 bokstaver i alfabetet og selv om disse har tildels svært ulike former, er det mulig å designe hele settet av ulike tegn slik at vi umiddelbart ser at de hører sammen.

Fonter har den egenskapet at de SIER mye mer enn akkurat det ordet som står skrevet med dem. De har tidskoloritt og gir ofte klare assosiasjoner. Se bare her:
Lithos

Lithos av Carol Tombley, Adobe 1989.
Inspirert av enkle geometriske bokstavformer funnet på greske bygninger fra Antikken.
Gir en ny visuell dimensjon til uttrykket “helt gresk” 🙂

American Typewriter av Joel Kaden og Tony Stan
for International Typeface Corporation 1974.
Klare assosiasjoner til skrivemaskiner og the good old days.

Stencil

Stencil av R. Hunter Middleton for Ludlow 1937.
Som navnet sier kan bokstavene lages ved hjelp av stensiler,
altså gjennombrutte maler i plast, metall eller papir.
Gir assosiasjoner til godstransport, samt ikke minst til militær bruk,
som vist i TV-seriene The A-Team, Private Benjamin og M*A*S*H television.

Brush Script

Brush Script av Robert E. Smith for the American Type Founder 1942.
Det som opprinnelig var en ganske raus og levende etteraping etter håndskrift med pensel, har havnet fontenes skammekrok og står for alt som er billig, i alle betydninger av ordet. Fysj!

OcraA

OCR-A American Type Founders 1968.
Laget for å kunne leses av datamaskiner så vel som mennesker.
Fonten er “mono-spaced” dvs. det er like langt mellom hver bokstav.
Minner om giro-blanketter og regninger. ISO 1073-1:1976.

Comic Sans av Vincent Connare for Microsoft Corporation 1994.
Dette er det værst tenkelige. Denne dårlige etterligningen av et barns håndskrift
har så dårlig rykte på seg at det er skrevet en bok om det.
“Thou Shall Not Use Comic Sans”
Når dette er sagt, er denne boken etter min mening
heller ikke svaret på god typografi, den ser kort sagt ganske forferdelig ut.

Når vi skal velge en font som skal hjelpe vårt budskap ut i verden på en effektiv måte, er det viktig å være klar over at fonten kan “prate bak ryggen på oss” hvis vi velger feil.

Som med alle andre grafiske virkemidler som skal hjelpe en markedskommunikasjon er det kjempeviktig å ikke glemme HVEM som skal eie og oppleve resultatet.
Det er mottageren av budskapet, den potensielle kunden.

Ikke velg fonter eller visuelle virkemidler “fordi du synes de er fine”. Velg dem fordi du tror (eller helst vet) at de representerer den identiteten og det uttrykket som du vil at din virksomhet skal formidle. Og som du har god grunn til å anta at målgruppen vil oppleve på samme måte.

Ta gjerne kontakt med meg hvis du ønsker å snakke om fontvalg eller valg av andre visuelle virkemidler for din virksomhet, slik at du kan få sagt det du ønsker til dem du ønsker å nå.

Hanne Brøter kaffepause

Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seventeen + 19 =

Back To Top