Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

Fleksibel logo i praksis

– hvordan vi justerte logoen til Idésupport AB

I forrige utgave av dette magasin snakket vi litt om fleksible logoer.
Jeg lovet at jeg skulle komme tilbake til med konkrete eksempler på dette, og det gjør jeg nå. Det handler også om hvordan vi alle må hoppe når Facebook sier “HOPP”.
Det er lurt å ha en fleksibel logo og en fleksibel innstilling.

I 2014 begynte jeg å jobbe med Yvonne og Nalle Helsén i Idesupport AB.
De trengte å fornye nettsiden sin og få en oppstramming av sin visuelle profil. En av de tingene som trengtes var en Facebook Fan Page.

Logoen til Idesupport så slik ut da vi startet.

- hvordan vi justerte logoen til Idésupport AB I forrige utgave av dette magasin snakket vi litt om fleksible logoer. Jeg lovet at jeg skulle komme tilbake til med konkrete eksempler på dette, og det gjør jeg nå. Det handler også om hvordan vi alle må hoppe når Facebook sier “HOPP”. Det er lurt å ha en fleksibel logo og en fleksibel innstilling. I 2014 begynte jeg å jobbe med Yvonne og Nalle Helsén i Idesupport AB. De trengte å fornye nettsiden sin og få en oppstramming av sin visuelle profil. En av de tingene som trengtes var en Facebook Fan Page. Logoen til Idesupport så slik ut da vi startet.

Yvonne og Nalle var glade i logoen sin og ville ikke at den skulle redesignes. De var imidlertid helt på rene med at det kunne bli nødvendig å modifisere den noe for å få den til å passe til moderne medier, som f.eks Facebook.

For å gjøre det tydeligere hva det var de holdt på med i Idésupport (som jo er et ganske åpent navn og ikke sier helt sikkert HVOR de bidrar med sin support og sine idéer) laget vi en payoff som vi satte under den gamle logoen. Nå ble det helt klart at det dreide seg om
“Tillväxtverktyg för din verksamhet”, nemlig at ideene og supporten som Yvonne og Nalle bidrar med, hjelper virksomheter å vokse!

Idésupport logo med payoff

For facebook pagen sa det seg selv at vi måtte gjøre noe med logoen.
Å prøve å putte hele den store og avlange logoen inn i Facebooks Profilbilde (eller på andre flater av samme størrelse & format)
som den gangen var kvadratisk, ville gjøre at logoen ble knøttliten og veldig utydelig selv i den største utgaven, som er den man ser når man går inn på selve Facebook siden. At profilbildet på Facebook blir gjengitt i minst 2 utgaver til, som begge er mindre enn det første,
(én når man poster noe selv, og én enda mindre når man kommenterer på hva andre gjør) gjorde det VIRKELIG nødvendig å lage en
“Facebook-vennlig” utgave av logoen.

Logo til facebook

Jeg laget denne (under) som overlevde ganske bra
helt ned til den minste utgaven:

logo til facebook 2

Så en dag våkner vi opp og finner ut at Facebook har endret sine profilbilder til sirkler!! Dette tar ikke fullstendig død på vår Facebook logo, men fordi innholdet blir trykket sammen i sirkelen, er det ikke så lett å lese at det står “SUPPORT AB” under det røde skiltet med “IDÉ” på. Det er en tynn grå ramme rundt Facebooks sirkelbilde og det er bare med nød og neppe at vi klarer oss uten at vårt røde skilt kræsjer med denne rammen. Se bildet under:

Logo i sirkel

Nå er det fint at Facebook byr på hele virksomhetsnavnet ved siden av profil-bildet hver gang vi poster noe! Det betyr at når plassen har blitt så begrenset som den er inne i sirkelen, trenger vi ikke å kjempe for å få plass til hele virksomhetsnavnet inne i den.

logo i sirkel
last opp til facebook

Profilbildet som du laster opp til Facebook skal fortsatt være kvadratisk,
men det vises på siden gjennom et “hull” som er rundt.

Fra et “typografi-nerd-ståsted” er det fortsatt noen små justeringer jeg vil gjøre med ordet IDÉ, men det kan vi komme tilbake til 🙂

Har du en logo som trenger en ansiktsløftning eller justering
for å henge med i sosiale og andre digitale medier?
Bare ta kontakt, så skal vi se på det!!

Hanne Brøter kaffepause

Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two + fourteen =

Back To Top