skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

QUOTE POST #6

Quote Posts er tanker og refleksjoner som kommer til meg mens jeg sitter og lager bilder med quotes til sosiale medier. Det er alltid en grunn til at et sitat snakker til meg og jeg bestemte meg for å dele mine fabuleringer med deg. Mange av sitatene er om design, men noen er det i utgangspunktet ikke, selv om de også gjelder for design og designere. Jeg vil gjerne høre hva du synes

JOEL SPOLSKY: Design adds value faster than it adds costs

Dette sitatet setter seg litt fast i halsen på meg. Hvorfor? Det er sikkert nok at dette er slik det BURDE være! Brukt på riktig måte og med utgangspunkt en virksomhets verdier og behov er det sikkert og visst at god design “adds value”. Flere enn de som kan telles.

Hvorfor får jeg da sitatet i halsen?

Det er fordi jeg ser gang på gang at noe som virksomheter har kjøpt under navnet “design”,  —ikke er det. Det er IKKE virksomhetens uttrykk som blir formidlet, men designerens.

At noe er “fint” å se på, betyr ikke at det gjør formidlingsjobben for virksomheten.  Jeg pleier ofte å spørre hva som er forskjellen på en designer og en kunstner? De bruker jo samme evner og verktøy; visuelle virkemidler, kreativitet og solid håndverk med lange tradisjoner. Forskjellen er at ingen kunstverk skal ut på korrektur-runder. Kunst formidler noe kun på vegne av kunstneren selv. Grafiske designere er visuelle kommunikatører på vegne av andre.

Når jeg ser “profilhåndbøker” der masse tid og kreativitet er blitt lagt ned på å “vise” profilen i bruk på flater der den realistisk sett aldri kommer til å havne, ved hjelp av såkalte “mock-ups” som man kan få kjøpt på Stock-foto-baser, mens de ansatte sitter og klør seg i hodet og ikke forstår hvordan de skal bruke en Powerpoint mal på en vettug måte, konkluderer jeg kjapt: – Det er ikke gull alt som glimrer.

Det er imidlertid glimrende når design (som egentlig betyr plan) blir brukt som visuelt verktøy, som strammer opp et budskap på en klar, autentisk og profesjonell måte, og bærer avsenderens stemme visuelt helt fram til de menneskene som virksomheten vil hjelpe.

Da tilfører design verdi og sitatet stemmer.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 4 =

Back To Top