skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

QUOTE POST #7

Quote Posts er tanker og refleksjoner som kommer til meg mens jeg sitter og lager bilder med quotes til sosiale medier. Det er alltid en grunn til at et sitat snakker til meg og jeg bestemte meg for å dele mine fabuleringer med deg. Mange av sitatene er om design, men noen er det i utgangspunktet ikke, selv om de også gjelder for design og designere. Jeg vil gjerne høre hva du synes

Neville Brody: Digital design is like painting, except the paint never dries.

Dette sitatet får meg til å tenke på forskjellen mellom en kunstner og en designer, noe jeg ofte nevner når jeg underviser og foreleser. Jeg har skrevet tidligere (link) om hvordan folk som tegner mye som barn og fortsetter å tegne når alle andre stopper, ofte ender opp i “kreative” yrker. Det er skapertrangen som har drevet oss dit vi er. Vi har alle herjet på med former og farger, både på skjerm og tube.

Kunstnere og grafiske designere bruker mange av de samme evnene og ferdighetene; kreativitet, innovasjon, fantasi. De mestrer begge en eller annen form for kreativ produksjon med de tekniske verktøy som hører til, enten det er pensler eller pixler.

Det er imidlertid én veldig viktig ting som skiller dem fra hverandre. Mens en kunstner KUN kommuniserer på vegne av seg selv, fra sitt eget hjerte, er en grafisk designer en visuell kommunikatør som skal kommunisere på vegne av andre. En kunstner sender ikke sine arbeider ut på korrektur-runder, han kan lage akkurat det han føler for, og folk får ta det som det er, – eller la det være. En grafisk designer skal visualisere og kommunisere noen andres budskap. I forståelse og samspill med avsenderen skal designeren forme budskapet på en klar, autentisk og profesjonell måte, som kan bære det fram til de menneskene som avsenderen vil nå og hjelpe. Dette er et helt annet scenario enn kunstnerens.

Jeg har ofte hørt at folk ser etter en grafisk designer som “har en stil de liker”. Etter min mening er det å begynne i litt feil ende. Istedenfor å lete etter noen andres stil, skulle de forsøke å finne sin virksomhets unike egenart og en grafisk designer som kan hjelpe dem til å oversette den til et visuelt språk, som blir DERES egen “stil”. Det er det som er hele poenget med visuell branding.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seven − 6 =

Back To Top