skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

Fonter er ikke født like.

Fonter er ulike. Dette vet vi så klart og det er jo derfor vi velger én font til noe og en annen font til noe annet. De har ulike stilistiske egenskaper. Fonter sier mer enn de ordene som er satt med dem, pleier jeg å si. Dette skal vi sikkert snakke om med mer grundighet i kommende nyhetsbrev og blog poster.

Her og nå skal jeg imidlertid snakke om fonters størrelse. Dette er nemlig et område der det virkelig kommer an på størrelsen.

Har du noen gang fått oppgitt at du skal levere en tekst til noe eller noen og det blir sagt at at teksten skal være i 12 punkts størrelse? DET er ikke en presis angivelse av font-størrelse. Det mangler noe meget viktig i regnestykket. Nemlig HVILKEN FONT!

Fonter er ikke født like. De varierer på mange måter, selv innen samme “font-størrelse”

  • Noen fonter har en meget høy x-høyde, det er høyden på “de små bokstavene” i fonten.
  • Noen fonter har lange underlengder (på bokstaver som g, j, y, q, p). Noe som gjør at de krever høyere linjeavstand enn andre.
  • Noen fonter er meget brede (disse er på moten akkurat nå) mens andre fonter er smale. Det sier seg selv at du får flere av de siste inn på én linje enn de første. (På samme måte som du får flere tynne personer inn i en heis, enn fete personer)

Tekst er derfor en meget fleksibel masse. Du kan tenkte på tekst som en strikk.

Man kan ikke vite hvor mange sider en tekst vil strekke seg over, før man har bestemt

  • hvilken font vi snakker om
  • hvilken font-størrelse vi snakker om
  • hvilken linje-høyde vi snakker om

Hvis du trenger hjelp til å formgi en tekst, enten det er til en bok, en e-bok, en brosjyre eller annonse, hjelper jeg deg gjerne. Ta kontakt for en uforpliktende samtale om formgiving av dine tekster!

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve + 17 =

Back To Top