Er det noen som husker at vi spurte "frøken"om lov til å "pynte" når vi…
Holder din logo vann?
Jeg dro nylig på en kort hyggetur med en gammel venn med båt fra Oslo til København. Det var herlig og som vanlig tok jeg med meg all visuell inspirasjon jeg kunne komme over. Ettersom besøket inkluderte besøk både til Louisianas Museum for Moderne kunst og De Kongelige Representasjonslokaler på Christianborg Slott var det ingenting å si på bredden.Vi vasset i variasjon av visuelle inntrykk.
Da jeg sto på dekk under innseilingen til Dronningens By, falt mine øyne på en logo på en livbåt rett foran meg. I løpet av sekunder var jeg langt inne i mine logo-tanker. Jeg reflekterte over logoer der opphavspersonen har forsøkt å få selve navnet på virksomheten, altså et ord, til å bli en tegning. Det er mange som prøver på denslags og det blir sjelden særlig vellykket. Logoen jeg nå stod og stirret på var intet unntak.
Jeg måtte faktisk ta et skritt tilbake og myse for å se ordentlig hva det var. Verken navnet eller tegningen av “båten” kom klart fram for meg og jeg tenkte: Logoer skal ikke være gåter!
Det var åpenbart at opphavspersonen OGSÅ hadde hatt sine tvil om hvorvidt “båt-tegningen” kunne bære det hele i havn på egenhånd, for han hadde funnet det nødvendig å repetere navnet med vanlige bokstaver under den “typografiske tegningen”. Så HVA var egentlig VITSEN med typo-båten?
Bokstavformene våre har utviklet seg over flere hundre år for å kunne gjengi meningen av et trykket eller skrevet ord så klart og hurtig som mulig. De er ikke tegneverktøy.
Et ord eller navn som er satt klart og tydelig, kan imidlertid kommunisere enda bedre hvis det får hjelp av et bilde, tegning eller ikon, som kan gjøre at man oppfatter enda klarere hva det er snakk om, f.eks i en logo.
I dette tilfelle, med denne livbåtlogoen, kunne en slik forsterkende tegning gjerne være nettopp en livbåt, fordi navnet på virksomheten ikke sier noenting om hva slags produkter den lager. NORSAFE kunne jo være hvilken som helst type sikkerhetsutstyr, egentlig.
Jeg klarte ikke å la vær å tenke på denne logoen og tilslutt måtte jeg bare prøve selv om det var mulig å få det til på en annen måte. Her er mitt forslag.
Retning: Typo-båten er helt tydelig på vei “hjem”. Den beveger seg til venstre i bildet, noe som vi oppfatter som “tilbake” eller “hjem”.
Typografien derimot, i kursiv, lener seg til høyre og er på vei tilbake til sjøs.
De 2 elementene i logoen beveger seg i hver sin retning.
Et logo-program med varianter for bruk på ulike bakgrunner og i ulike sammenhenger.
Holder din logo vann?
Jeg er alltid klar til å hjelpe deg med en logo.
Det er ikke så lett å vite hvor man skal starte med visuell branding og grafisk design.
La oss ta en prat, og se hvordan jeg kan hjelpe deg der du befinner deg akkurat nå!
Du kan avtale en tid ved å sende en mail til hanne@yourbrandvision.com. Jeg er nysgjerrig på hva du har å si! Denne samtalen er kostnadsfri.
Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til
Visuell Branding!
Comments (0)