Skip to content
+47 4137 4130 info@yourbrandvision.com

QUOTE POST #3:

Quote Posts er tanker og refleksjoner som kommer til meg mens jeg sitter og lager bilder med quotes til sosiale medier. Det er alltid en grunn til at et sitat snakker til meg og jeg bestemte meg for å dele mine fabuleringer med deg. Mange av sitatene er om design, men noen er det i utgangspunktet ikke, selv om de også gjelder for design og designere. Jeg vil gjerne høre hva du synes.

Brian Reed: Everything is designed. Few things are designed well.

Når vi tenker på design, tenker vi ofte først og fremst på “designer-solbriller”, “designer-møbler” eller “designer-klær” – dette er bare tull.

Se rundt deg der du sitter eller står. Alle materielle ting rundt deg har en ting til felles; på ett eller annet tidspunkt er det noen som har bestemt hvordan de skal “se ut”. Det er noen som har tegnet det eller planlagt det. I noen tilfeller er tingens ytre utseende slik at det tiltaler deg. Det resonnerer med deg og du synes tingen eller uttrykket er “fint”.

I andre tilfeller virker tingen tilfeldig tegnet og produsert.
(dette gjelder alt fra biler til postkort)

Alle ting er imidlertid designet på et tidspunkt.

Så – hva betyr det når noe er “designed well” – godt designet?

Jeg tenker fort på følgende kriterier, men det finnes sikkert fler:

  1. Egnet til å utføre den tekniske oppgaven, eller kommunikasjons-oppgaven. (hvis det er f.eks en annonse eller web-side)
  2. God å bruke (for hvem?)
  3. Ser “fin” ut (for hvem?)
  4. Er holdbar og miljøvennlig.

UANSETT: God design er når det har vært en eller flere typer designere og produktutviklere med i bildet gjennom produksjonsprosessen for den gjeldende tingen.

Dette leddet innebærer en investering. Investeringen viser seg ved at “tingen” etterpå ser “ordentlig” (årntli), solid, gjennomarbeidet og profesjonell ut. Man kan ta en høyere pris for en ting som ser skikkelig ut.

Avsenderen av tingen blir tatt på alvor.

Mange velger å skippe trinnet med dyr design. Det nytter imidlertid ikke å kjøre noe som ser ut som skrot ut på markedet og forvente å bli tatt på alvor. Noen kjøper skrot fordi de i øyeblikket ikke ser seg i økonomisk stand til å ta investeringen det innebærer å kjøpe god design. Som regel blir utgiftene på lang sikt større, fordi de blir nødt til å kjøpe på nytt.

Hvor mange er vi som har kjøpt noe  “billig” på BILTEMA for å gå ut å kjøpe skikkelige greier for en høyere pris kun kort tid senere?

Hvertfall jeg! Totalpris blir da billig pris + dyr pris. Neste gang man kjøper noe på BILTEMA forventer man derfor ikke at det skal holde. Man har senket forventningene til avsenderen.

Ikke la folk senke forventningene til deg! La design vise hvilken verdi du bringer til kundene dine!

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four − 3 =

Back To Top