skip to Main Content
+46 (0)70 3333 712 info@yourbrandvision.com

QUOTE POST #4

Quote Posts er tanker og refleksjoner som kommer til meg mens jeg sitter og lager bilder med quotes til sosiale medier. Det er alltid en grunn til at et sitat snakker til meg og jeg bestemte meg for å dele mine fabuleringer med deg. Mange av sitatene er om design, men noen er det i utgangspunktet ikke, selv om de også gjelder for design og designere. Jeg vil gjerne høre hva du synes

Maya Angelou:
You can’t use up creativity. The more you use, the more you have.

Hva er kreativitet?
Hva skjer når du forteller deg selv uopphørlig at du “ikke er kreativ”?Da svarer universet og underbevisstheten din: OK, din bestilling er registrert, ingen flere kreative utfordringer sendes din vei. Problem solved.

Å være kreativ er en viktig del av det å være grafisk designer.
“Å like å tegne og holde på med form og farge” er nyttig for grafiske designere, og mange av oss kommer fra en bakgrunn som “barnetegnere”, tror jeg. Kanskje er det derfor vi har klart å holde kontakten med den stadig selvfornyende slyngen av kreativitet, – den som biter seg selv i halen.

Du spør sikkert: “Hva er en barnetegner?”

Det er en person som tegnet mye som barn, og ble stimulert til å huske på en visuell måte. Barnetegnere tegner om det de ser og opplever rundt seg. Ganske ukritisk fører de en visuell dagbok. Etter en viss alder slutter barn å tegne. Hvorfor?

– de ser at andre er “bedre” til å tegne enn dem selv.
– de stiller for høye krav til seg selv og sklir inn i idealisering.

En “hest”, “bil” eller “hus” kan bare se ut på en spesiell måte, som er den måten man blir eksponert for i media, tegneserier og reklame. Det tar knekken på den spontane kreative tegningen når man hele tiden skal sammenligne det man gjør med et stereotypt ideal. Dette gjelder selvsagt ikke bare tegning, men alle områder der barn har vært frimodig kreative. “Det skal da ikke være SÅNN”, stopper alle forsøk, ikke minst fordi ettersom tenårene kommer er det heller ikke lenger så “kuuult” å tegne.

En BarneTegner er en voksen person som fortsatte å tegne da alle andre stoppet. Fordi man fortsetter å bruke kreativiteten, fortsetter den å vokse. Slyngen fortsetter og biter seg i halen – det går rundt og rundt.

“The more you use, the more you have”.

Det er aldri for sent å hoppe på.

Last ned din kostnadsfrie,
praktiske guide til 
Visuell Branding!

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four + twelve =

Back To Top